Sobotka: Na popravené odbojáře se nesmí zapomínat

Berlín - Uctěním památky téměř 700 českých bojovníků proti nacismu, kteří byli popraveni v berlínské věznici Plötzensee, dnes český premiér Bohuslav Sobotka ukončil návštěvu německé metropole. „Toto místo je silně spojeno s protinacistickým odporem, odbojem a s hrdinstvím celé řady lidí, na které se nesmí zapomínat,“ řekl premiér na místě, kde byl mimo jiné popraven i komunistický novinář Julius Fučík. 

„Já musím říci, že je to zvláštní pocit, zejména když má člověk možnost navštívit místnost, kde tito českoslovenští vlastenci byli popravováni, kde zahynuli,“ řekl Sobotka k návštěvě památníku, který je vybudován přímo v místě někdejší popravčí místnosti.

Věznice v Plötzensee sloužila jako místo pro zadržování a likvidaci odpůrců nacismu. V letech 1933 až 1945 zde bylo zabito téměř 3 000 lidí. Druhou nejpočetnější skupinou obětí po Němcích byli Češi. Mezi nejznámější lidi zabité ve věznici patří kromě Fučíka také někteří účastníci pokusu o státní převrat v nacistickém Německu a o atentát na Adolfa Hitlera z 20. července 1944.

Ráno se český premiér sešel se šéfem vládní strany SPD a ministrem hospodářství a energetiky Sigmarem Gabrielem. Šéf kabinetu chce rozšířit spolupráci obou zemí. Mluvil s ním především o energetice. Sobotka ministrovi zopakoval, že přechod Německa na obnovitelné zdroje způsobuje problémy české energetické síti prostřednictvím přetoků elektřiny.

Už během včerejšího jednání s kancléřkou Angelou Merkelovou z německé strany zaznělo, že by tento technický problém měl být vyřešen do roku 2016. Šéf kabinetu chce česko-německou spolupráci rozšířit.

Sobotka čeká informace o továrně v Kvasinách

Z Berlína Sobotka odjel do centrály automobilového koncernu Volkswagen v německém Wolfsburgu. Po společném jednání Martin Winterkorn, šéf koncernu, který je vlastníkem automobilky Škoda Auto, oznámil, že nové velké terénní auto SUV s pracovním názvem Snowman bude ve své továrně v Kvasinách na Rychnovsku vyrábět mladoboleslavská firma - více čtěte zde.

Česká vláda se o tuto zkázku u německé firmy přetahovala se Španěly, kteří chtěli vůz sestavovat ve své fabrice Seat. Rozšířená produkce v továrně v Kvasinách by podle neoficiálních odhadů subdodavatelů automobilky měla znamenat až 3 tisíce nových pracovních míst.