U kapitána doma se nic nenašlo, kanadský pilot spekuluje o požáru

Washington / Kuala Lumpur – Kontrola e-mailů a prohlídka domácího letového simulátoru zatím neodhalily nic, co by naznačovalo, že se zmizením boeingu společnosti Malaysia Airlines mají něco společného piloti. Do hledání stroje se na internetu zapojily už tři miliony lidí. Kanadský pilot Chris Goodfellow mezitím přišel s teorií, že posádka mohla zápasit s požárem na palubě. Kvůli němu se prý letadlo nakonec zřítilo do hlubin Indického oceánu. Teorii, že letadlo po přerušení komunikace letělo nad jižní část Indického oceánu, dnes podpořilo i Thajsko.

Letadlem malajsijských aerolinek na lince z Kuala Lumpuru do Pekingu cestovalo 227 pasažérů a 12 členů posádky. Ztratilo se před deseti dny. Posádka přestala se zemí komunikovat zhruba po hodině letu východně od pobřeží Malajsie. Poslední výsledky vyšetřování hovoří o tom, že někdo úmyslně odpojil komunikační a identifikační přístroje letadla, a poté změnil jeho trasu (čtěte víc).

Malajsijské úřady se nyní snažily zjistit, zda pilot Zaharie Ahmad Shah mohl na svém domácím letovém simulátoru zkoušet vypnutí jednotlivých letových zařízení. Zkoumalo se také, zda trénoval letové vzorce na trasách odkloněných od Pekingu. „Nic se nenašlo,“ uvedl americký zdroj podílející se na vyšetřování, kterého citoval list Los Angeles Times. Jak upřesnil malajsijský ministr obrany Hishammuddin Hussein, vyšetřovatelé se ještě snaží obnovit soubory, které byly nedávno z pilotova domácího simulátoru vymazány.

Úřadům se podle zasvěcených zdrojů nepodařilo najít nic znepokojivého ani v soukromí druhého pilota – ten se navíc měl v blízké době ženit. Tyto informace vyvrací nejen teorie o zapojení pilotů do teroristického činu, ale také úvahy o sebevraždě některého z nich.

Američtí činitelé se teď soustředí na scénáře možného únosu nebo jiného druhu sabotáže. „Stále je možné, že někdo vstoupil do kokpitu a odklonil let jiným směrem. Nebo bylo odklonění naprogramováno předem,“ dodal zdroj losangeleského deníku. Malajsijský premiér už dříve vyloučil, že by šlo o technickou závadu; hypotézu o únosu nepotvrdil (čtěte víc).

Po malajsijském letadle pátrají miliony lidí na internetu (zdroj: ČT24)

Pilot chtěl přistát na nedalekém letišti, tvrdí Kanaďan

S další teorií, která by mohla vysvětlit záhadné zmizení letu MH 370, přišel v článku pro magazín Wired kanadský pilot Chris Goodfellow. Tvrdí, že letadlo se odklonilo z plánované dráhy, aby přistálo na letišti Palau Langkawi. „Pilot udělal všechno správně. Byl konfrontován s nějakou zásadní událostí na palubě, která ho donutila okamžitě stočit letadlo k nejbližšímu a nejbezpečnějšímu letišti,“ napsal Goodfellow. Touto událostí byl podle jeho mínění požár.

„V případě požáru dává selhání komunikačních systémů smysl. Byl to pravděpodobně požár způsobený elektrickým zařízením. Při něm nejprve vytáhnete hlavní datové sběrnice a restartujete obvody jeden po druhém, dokud neodhalíte ten závadný. Pokud vytáhli datové sběrnice, letadlo přestalo komunikovat. (…) Řiď letadlo, naviguj a až poté komunikuj – to je poučka pro podobné situace,“ vysvětlil kapitán (celý text v angličtině k dispozici zde).

Tři miliony dobrovolníků mezitím prohledávají satelitní snímky zobrazující území o rozloze 24 000 kilometrů čtverečních. Pátrací týmy totiž vytyčily dvě velmi rozlehlé zóny, kde by se letoun mohl nacházet – první mezi severem Thajska a Kazachstánem, druhou v jižní části Indického oceánu.

Záhadě kolem zmizení malajsijského letadla byl věnován i pořad Hyde Park s Ladislavem Kellerem, kapitánem Boeingu 737 a leteckým publicistou.

Thajské radary zachytily po zmizení stroje neznámé letadlo mířící nad Indický oceán

Thajsko dnes oznámilo, že krátce po zmizení letu MH370 zachytly thajské radary neznámé letadlo, které se nepodařilo identifikovat a které letělo na jih Indického oceánu. Místo a čas zaměření letounu Thajskem nejspíš odpovídá poslednímu radiovému spojení s letounem někde mezi východním pobřežím Malajsie a jihem Vietnamu.

„Šest minut po zmizení letu MH370 v sobotu 8. března letěl nějaký neznámý letoun na jihozápad, tedy opačným směrem, než byla předpokládaná trasa Boeingu 777 na lince z Kuala Lumpur do Pekingu,“ řekl mluvčí thajské armády. Na otázku, proč se armáda nesnažila letoun identifikovat a neinformovala o jeho zachycení radary dříve, odpověděl, že stroj nevlétl do thajského vzdušného prostoru a že není jasné, zda se jednalo o pohřešované letadlo.

Vydáno pod