Pozůstalí pasažérů boeingu dostávají odškodné, většina chystá žalobu

New York/Peking – Čínské pojišťovny začaly vyplácet odškodné pozůstalým po pasažérech havarovaného malajsijského letadla. Největší pojišťovna země China Life musí řešit případy 32 svých klientů, kteří byli na palubě. Většina příbuzných hodlá podat na leteckou společnost Malaysia Airlines a na výrobce letounu, americkou společnost Boeing Co. žalobu.

Stroj letící na lince MH370 do Pekingu před víc než dvěma týdny záhadně zmizel. Satelity v minulých dnech v jižní části Indického oceánu objevily desítky předmětů, které by mohly být troskami pohřešovaného letadla. Na jeho palubě bylo 239 lidí.

V místě předpokládaného pádu letadla muselo být dnes kvůli nepříznivému počasí zastaveno vyhledávání trosek. Teploty klesly pod nulu, vane prudký vítr a viditelnost je nulová. Všechna plavidla byla z vymezeného prostoru odvolána, zastaveno bylo i letecké pozorování.

Čínská pojišťovna vyplatila miliony jüanů

Podle dnešní zprávy agentury Nová Čína už China Life vyplatila rodinám sedmi z mrtvých pasažérů 4,17 milionu jüanů (asi 13 milionů korun). Na palubě havarovaného stroje bylo 32 klientů této pojišťovny a její vedení počítá s tím, že bude muset pozůstalým vyplatit zhruba devět milionů jüanů (29 milionů korun).

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Lai Seng Sin

Pojišťovna China Pacific Insurance ve středu nabídla první odškodné ve výši 525 000 jüanů (1,7 milionu korun). Pojišťovna Sunshine vyplatila tříčlenné rodině pozůstalých 500 000 jüanů a New China Life Insurance Co, která řeší případy devíti klientů, počítá s náklady ve výši milionu jüanů.

Vyšetřovatelé již dříve vyjádřili podezření, že letadlo někdo záměrně odklonil tisíce kilometrů od plánované trasy z Kuala Lumpuru. Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy.

Právě s nimi operuje právní firma Ribbeck Law z Chicaga, která bude pozůstalé zastupovat. Podle agentury Reuters už požádala soud v Illinois, aby shromáždil případné důkazy svědčící o závadách havarovaného stroje.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Lai Seng Sin

Podle právníků mohlo v pilotní kabině dojít k technické závadě a následnému požáru. Piloti upadli do bezvědomí a ztratili kontrolu nad letadlem. Podle jiné verze mohla konstrukční vada v trupu letadla způsobit prudký pokles tlaku vzduchu a následné bezvědomí posádky. S únosem, sabotáží či sebevražedným úmyslem prý právníci nepočítají.

V příštích dnech mohou být podle agentury Reuters podány i další žaloby na výrobce některých dílčích částí letadla. Vedení firmy Boeing Co připravovaný soudní spor zatím nekomentovalo.