Letadla hlásí objekty na hladině v nové pátrací oblasti

Kuala Lumpur - Ztracený boeing letěl rychleji, než se dosud předpokládalo. Kvůli vyšší spotřebě přišlo letadlo dřív o palivo. Ukázaly to nové údaje z radaru, které poskytla Malajsie. Pátrání po zmizelém letounu se proto posunulo směrem na sever. Nová oblast má rozlohu 300 tisíc kilometrů čtverečních a leží 1 800 kilometrů na západ od australského Perthu. Celkem pět pátracích letadel ohlásilo, že spatřily na hladině plovoucí předměty. V sobotu by na místo měly dorazit lodě.

Vymezení nové oblasti vychází z údajů radarových dat nasbíraných během letu mezi Jihočínským mořem a Malackým průlivem. Vyplývá z nich, že se letadlo pohybovalo rychleji, takže se jeho dolet zmenšil. Pátrání po troskách v posledních dnech znemožňovalo špatné počasí. Dnes se ale počasí umoudřilo, takže se do záchranné operace opět mohla zapojit záchranářská letadla.

Do zóny bylo vypraveno deset letounů a šest lodí. Záchranáři uvedli, že nová oblast je pro pátrání výhodnější, protože je blíž k pevnině a počasí v ní bývá klidnější.

Naděje na možné nalezení letadla ve středu zvýšila satelitní společnost GISTDA. Ta oznámila, že její technologie odhalila v moři 2 700 kilometrů od Perthu asi 300 plovoucích předmětů o velikosti od dvou do 15 metrů. Zda jde o trosky letadla, ale není schopna potvrdit. Byly zhruba 200 kilometrů od místa, kde předtím francouzský satelit objevil 122 objektů.

Pátrání po malajsijském letadle pokračuje
Zdroj: ČTK/AP/Paul Kane

Malajsijský ministr obrany a dopravy Hishammuddin Hussein na dnešní tiskové konferenci prohlásil, že zmíněné plovoucí předměty odhalené satelity mohou být troskami letadla, ačkoli se nacházejí stovky kilometrů od nově stanovené zóny. „Vzhledem k oceánským proudům může být nová oblast pátrání v souladu s potenciálními troskami identifikovanými na různých satelitních záběrech v uplynulém týdnu,“ konstatoval Hussein.

Co se s letadlem stalo? Spekuluje se o všem možném

Letadlo letící 8. března z Kuala Lumpuru změnilo kurz a místo do Pekingu zamířilo na jih. Vyšetřovatelé již dříve vyjádřili podezření, že letadlo někdo záměrně odklonil tisíce kilometrů od plánované trasy z Kuala Lumpuru. Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy.

Martin Velek, letecký publicista

„Není vůbec jasné, co se na palubě stalo. Letadlo klidně mohlo letět na autopilota až do vyčerpání paliva. Mohlo neřízeně plachtit. Jsou známy případy, kdy přistála letadla bez pilota po katapultáži. Pilot se mohl po vypnutí komunikačních zařízení vydat k jinému letadlu a v těsném zákrytu, který umožňuje radarové maskování, letět kamkoli jinam.“

Na palubě bylo 239 lidí a malajsijské úřady vyloučily, že by někdo z nich přežil. Čínské pojišťovny už proto začaly vyplácet odškodné pozůstalým. Největší pojišťovna země China Life musí řešit případy 32 svých klientů, kteří byli na palubě. Většina příbuzných hodlá podat na leteckou společnost Malaysia Airlines a na výrobce letounu, americkou společnost Boeing Co., žalobu.

Pátrání po malajsijském letadle pokračuje
Zdroj: ČTK/AP/Vincent Thian

Kromě nehody boeingu, který letěl do Pekingu, zaznamenala malajsijská letecká společnost problémy také na lince z Kuala Lumpuru do Soulu. V pondělí musel být let kvůli problému v elektrickém obvodu odkloněn do Hongkongu.

Čínští turisté se bojí létat do Malajsie, ztráty jsou znát

Čínská státní kancelář China International Travel Service už v souvislosti se zmizením boeingu zaznamenala prudký pokles zájmu o turistické cesty do Malajsie. Další kancelář China Youth Travel ohlásila, že přestala přijímat rezervace na lety společnosti Malaysia Airlines a že už přijaté rezervace převedla na jiné letecké společnosti.

Pro Malajsii je nedůvěra čínských turistů ekonomickou ztrátou. Loni totiž počet návštěvníků z Číny vzrostl o 15 procent na 1,8 milionu lidí. Po Singapurcích a Indonésanech jsou Číňané nejpočetnější skupinou návštěvníků Malajsie.