Nové signály černých skříněk: Naděje, nebo jen planý poplach?

Kuala Lumpur – Další loď zachytila signály podobné těm z pohřešovaného malajsijského boeingu. Informoval o tom hlavní koordinátor pátrání. Zda opravdu pocházejí z černých skříněk, ale stále není potvrzené. Po zmizelém letadlu pátrá několik mezinárodních týmů. Impulsy zaznamenala čínská a australská loď. Baterie ve skříňkách brzy dojdou. Američané proto chtějí využít speciální miniponorku.

Než se potvrdí, jestli signály opravdu pocházejí ze záznamníků letu z pohřešovaného stroje, potrvá několik dní. Dva signály zachytilo zařízení na lokalizaci zvuků ve velkých hloubkách, které za sebou táhne australské námořní plavidlo Ocean Shield.

Agentura Reuters uvedla, že podle koordinátora pátracích akcí Anguse Houstona se jedná o dosud nejslibnější vodítko. Přístroj signály zachytil v oblasti směrem od severozápadního pobřeží Austrálie. Polohu je ale třeba dále upřesnit. Teprve pak bude možné vyslat pod vodní hladinu robota, aby zjistil, co je jejich zdrojem. „Čekáme, jestli se podaří signál zachytit znovu. V tom případě bychom okamžitě spustili do míst ponorku, která dokáže dno zmapovat díky sonaru, ale i za pomocí speciální kamery. Pokud tam černé skříňky jsou, ponorka je najde,“ konstatoval Houston.

Video Austrálie hlásí nejslibnější stopu od zmizení letadla
video

Austrálie hlásí nejslibnější stopu od zmizení letadla

Navrátil: V takové hloubce nic než černé skříňky vysílat nemůže

Pozitivně hodnotí nejnovější informace mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil. „Na stejné frekvenci může vysílat i jiný zdroj, ale typické je to v tom, že skříňky patrně leží na mořském dně poměrně hluboko a signál zachytila sonda, kterou za sebou vleče australská loď, ve velké hloubce. Tam si myslím, že by nic podobného vysílat nemohlo,“ uvedl
Navrátil. Zachytit signál na hladině, bude podle Navrátila složité. „Voda pohlcuje rádiové vlny, proto se používají vlečné sondy, které pátrají po signálu poměrně hluboko,“ konstatoval mluvčí. Sám věří, že se po důkladném pátrání podaří skříňky lokalizovat.

Jistota stále nikde

Z úst některých odborníků ale zaznívá spíš skepse. „Já bych zatím byl velmi opatrný. Řekl bych, že je to možné, ale ta pravděpodobnost se mi zdá být zatím poměrně malá. Pokud vím, tak ty signály byly zachyceny jen dvakrát. Neodpovídají úplně tomu, jak by ta skříňka měla vysílat,“ konstatoval letecký publicista Martin Salajka s tím, že by celou záležitost bral jen jako „opatrnou naději“.

Signály, které by mohly pocházet z černých skříněk havarovaného stroje, již v pátek jako vůbec první zachytilo čínské hlídkovací plavidlo Chaj-sün a podruhé v sobotu na místě vzdáleném asi dva kilometry od prvního. Podle čínské televize byly na frekvenci standardně používané v černých skříňkách. Houston to tehdy označil ze „důležité vodítko“. Neexistuje ale podle něj jistota, že by signály pocházely z pohřešovaného stroje.

Pátrací týmy budou hledat „jehlu v kupce sena“

Letadlo společnosti Malaysia Airlines se ztratilo 8. března. Černé skříňky jsou vybaveny bateriemi, které vysílají signál zhruba 30 dní. „Není nutné je do té doby vyzvednout, jen se zkomplikuje jejich hledání, protože přestanou vysílat. Budeme pak hledat jehlu v kupce sena,“ konstatoval Salajka. Pokud jsou neporušené, měly by vydržet až několik let.

„Těch třicet dní je zaručená životnost, takže pokud konstruktérská pravidla platí, to, co je zaručeno, musí být několikanásobně překonáno. Musí tu být zřetelná rezerva bezpečnosti – může to být ještě týden či čtrnáct dní,“ okomentoval to jiný letecký publicista Martin Velek.


Na palubě stroje bylo 239 lidí, mezi nimi přes 150 Číňanů. Malajsie slíbila, že se nevzdá snahy najít zmizelé letadlo, a oznámila podrobnosti o mezinárodním vyšetřovacím týmu. Ten má co nejrychleji prozkoumat okolnosti letu. Skupinu povede nezávislý vyšetřovatel. Ve skupině mají být odborníci z Austrálie, Číny, Spojených států, Británie a Francie.