Signál z černých skříněk od neděle nezachycen, ponorka počká

Perth/Kuala - Týmům, které v Indickém oceánu pátrají po zmizelém malajsijském boeingu, se nepodařilo od neděle zachytit žádný signál, jenž by připomínal vysílání z takzvaných černých skříněk letadla. Podle vedoucího pátracích operací Anguse Houstona budou týmy pokračovat ve snaze o opětovné zachycení signálu, a pokud se jim to podaří, spustí na mořské dno automaticky řízenou hlubokomořskou ponorku.

Video Signály z černých skříněk nebyly zachyceny už 40 hodin
video

Signály z černých skříněk nebyly zachyceny už 40 hodin

Jak vypadají a fungují černé skříňky?

Houstonovo sdělení je v rozporu s tvrzením výkonného australského premiéra Warrena Trusse, který dříve uvedl, že hlubokomořská ponorka Bluefin 21 bude k hledání pohřešovaného letadla společnosti Malaysia Airlines použita už dnes. Trussův mluvčí později výrok výkonného premiéra, který zastupuje Tonyho Abbotta po dobu Abbottova pobytu v zahraničí, opravil s tím, že se jednalo o nedorozumění a že ponorka nebude v tomto okamžiku upotřebena.

Pátrací týmy závodí s časem vzhledem k tomu, že letadlo zmizelo přesně před měsícem a zhruba měsíc je také životnost baterií černých skříněk. Australská loď Ocean Shield, která za sebou táhne zařízení na lokalizaci zvuků ve velkých hloubkách, zachytila v sobotu večer a v neděli ráno slabé signály. Ty podle expertů mohly pocházet z letových záznamníků ztraceného boeingu 777. Již předtím na jiném místě zachytilo signály také čínské plavidlo Chaj-sün.

Letadlo Malaysia Airlines letu číslo 370 zmizelo z radarů před měsícem krátce po startu z Kuala Lumpuru na trase do Pekingu. Na palubě bylo 239 osob, zhruba polovinu cestujících tvořili Číňané. Stroj se patrně zřítil v Jihočínském moři, ale trosky ani jiné hmatatelné důkazy dosud nebyly nalezeny. 


Šéf australského pátracího týmu Angus Houston
Zdroj: ČTK/AP

Od neděle se ale signály, které vzbuzovaly naděje na průlom při pátrání po letadle, nepodařilo potvrdit. „Nepovedlo se navázat žádný další kontakt. Musíme pokračovat (v hledání) ještě několik dní, dokud nebude zcela jisté, že životnost baterií vypršela,“ konstatoval Houston.

S vysláním ponorky se musí počkat

Ponorka bude podle Houstona nasazena pouze v případě nového zachycení signálu, jež by zúžil oblast pro pátrání. „Pokud by byla ponorka spuštěna na dno nyní, s hrstkou doposud shromážděných dat by trvalo řadu dní, než by prohledala všechna místa, odkud mohl signál vycházet,“ vysvětlil Houston.

Jestliže se nepodaří znovu zachytit signál, bude ponorka k pátrání nasazena, až bude s jistotou možné mluvit o vypršení životnosti baterií a zařízení k lokalizaci signálů bude nepoužitelné. Úkolem miniaturní ponorky bez lidské posádky bude vytvořit sonarovou mapu oblasti, která by zaznamenala jakékoli trosky na dně. Pokud se podaří objevit pole trosek, vymění posádka lodi sonarový systém za kameru, která by pořídila snímky. Potrvá ale patrně několik dní, než bude mít ponorka Bluefin co hlásit, varoval. „Nic se neodehraje rychle, když pracujete v hloubce 4500 metrů pod mořem,“ dodal Houston.

Další loď pátrající po malajsijském letadle zachytila signály
Zdroj: ČTK

Angus Houston rovněž zdůraznil, že měsíc trvající hledání je nyní v kritické fázi. Dnes je to přitom přesně měsíc od zmizení letadla, což znamená, že černé skříňky už brzy přestanou vysílat - anebo už dokonce přestaly. Naděje na nalezení trosek nebo čehokoli jiného na hladině se podle něj značně snížily kvůli silným proudům a cyklónu, který se oblastí přehnal minulý týden.

Funkce černé skříňky

Základním vybavením skříňky je podvodní ultrazvukový maják. Jakmile zapisovač spadne do vody, automaticky se aktivuje a začne vysílat signál. Pulzy je následně možné lokalizovat. Letouny mají zapisovače dva - jeden monitoruje hlasové signály, druhý zase technickou způsobilost.

Poté, co je skříňka nalezena a data se přečtou, je možné vizualizovat i trajektorii letů a je k dispozici kompletní přehled veškerých informací o letu letadla, včetně hovoru pilotů. Každé letadlo má na palubě dvě taková zařízení.

Překážkou je tedy pouze čas. Baterie vydrží jen třicet dní, poté signál začne slábnout a po určité době utichne docela. Výdrž baterie vychází z normy na základě zkušeností předchozích nehod. Existují i baterie devadesátidenní, které jsou pochopitelně dražší.