Další signál, další naděje: Kupka se našla, teď se hledá jehla

Perth – Nový signál, který by mohl pocházet z černých skříněk pohřešovaného malajsijského letadla, zachytila posádka letadla australského námořnictva. Pátrači s pomocí padáku spustili do vody bóje se zařízením pro lokalizace zvuků. Signál byl zaregistrován ve stejné oblasti západně od Austrálie, kde ho tento týden zachytila také australská loď Ocean ShieldPátrací týmy zkoumaly zatím nejmenší zónu od zmizení letu MH370. „Kupku jsme našli a teď hledáme jehlu,“ říkají australští záchranáři.

Video ZÁHADA LETU MH370: Kupku jsme našli, teď hledáme jehlu
video

ZÁHADA LETU MH370: Kupku jsme našli, teď hledáme jehlu

Letadlo společnosti Malayisia Airlines mířící 8. března z Kuala Lumpuru z neznámých důvodů změnilo kurs a místo do Pekingu se stočilo na jih. Na palubě letu MH370 bylo 239 lidí a malajsijské úřady už vyloučily, že někdo z nich přežil. O příčině havárie se spekuluje. Nejčastěji se uvažuje o únosu či sabotáži, ale vyloučeny nejsou ani technické problémy. Pátrání se soustředilo na oblast asi 2 300 kilometrů severozápadně od australského Perthu, kde se stroj pravděpodobně zřítil. 

Na palubě letadla byly dvě černé skříňky, pátrací týmy zachytily od soboty už pět signálů, které ale přicházejí z různých míst. Australské letadlo dnes bóje spustilo na stejném místě, odkud se signály ozvaly naposledy. „Letadlo zachytilo zvuk, který mohl vydávat člověkem vyrobený zdroj,“ informoval šéf pátracích operací Angus Houston. Prohledávaná oblast byla v souladu se signály zachycenými o víkendu a v úterý dnes dále zúžena a pátrací týmy zkoumaly zatím nejmenší zónu od zmizení letounu. Do Indického oceánu se vypravilo 14 pátracích letadel a 13 lodí, které se snažily objevit stopy po ztraceném boeingu společnosti Malaysia Airlines na 57 923 kilometrech čtverečních.

Ve středu šéf pátracích operací Houston vyslovil naději, že nalezení trosek již není daleko. „Jsem optimistický, že v nepříliš vzdálené budoucnosti letadlo, či to co z něho zbylo, najdeme,“ konstatoval. Pátrací týmy závodí s časem, protože baterie černých skříněk mají životnost zhruba jeden měsíc, takže lze předpokládat, že brzy přestanou fungovat.

Hishammuddin HusseinMalajsijský ministr dopravy Hishamuddin Hussein varoval před přílišným optimismem, pokud jde o zprávy o zachycených signálech. „Musíme být opatrní, protože emoce rodin pasažérů jsou stále velmi silné,“ řekl v rozhovoru pro BBC. Výši nákladů na pátrání po troskách letounu a černých skříňkách podle něj zatím nelze vyčíslit a není ani jasné, kdo je ponese. Nicméně je označil za zanedbatelné ve srovnání s tím, kolik stojí jiné mezinárodní krize. „Kolik nás stojí Ukrajina? Na kolik přijde Sýrie? A to tam ještě pořád není konec! Kolik zaplatili lidé v Egyptě, Tunisku, Libyi a Iráku? Nejde jen o dolary a centy, ale o životy! Tady jde opravdu jen o drobné,“ řekl Hussein k pátrání po pohřešovaném letadle.


Hledání letadla trvá už měsíc a zatím stálo v přepočtu 800 milionů korun. Mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil nicméně v rozhovoru pro ČT konstatoval, že pátrání se nevzdává nikdy. Nejen z úcty k obětem, ale i kvůli zjištění příčiny neštěstí. Díky tomu pak lze přijmout opatření, aby se něco podobného neopakovalo. Nalezení černých skříněk a vyhodnocení jejich obsahu může přinést nové požadavky na techniku a předpisy a ve výsledku povede ke zvýšení bezpečnosti letecké dopravy, soudí Navrátil.