Jsou trosky letadla jinde? Jeho zmizení se zjistilo až po 17 minutách

Dháka/Perth – V den, kdy se ztratilo malajsijské letadlo, si 17 minut nikdo nevšiml, že zmizelo z radarů. Záchranná akce pak byla zahájena až po čtyřech hodinách, vyplývá ze zprávy zveřejněné úřady v Malajsii. Právě tato prodleva mohla podle expertů sehrát rozhodující roli. Dvě bangladéšské fregaty mezitím plují propátrat oblast Bengálského zálivu. Soukromá společnost GeoResonance zde totiž údajně odhalila prvky, které se shodují s materiálem použitým při výrobě Boeingu 777 – mohlo by se proto jednat o trosky ztraceného stroje. Od původní oblasti pátrání je nová lokalita vzdálená 5 000 kilometrů.

Letadlo s 239 lidmi na palubě zmizelo 8. března cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Podle vyšetřovatelů se stroj z neznámých důvodů odklonil daleko od své trasy. Původně byly vytyčeny dvě zóny hledání - severní mezi Thajskem a Kazachstánem (zahrnující i Bengálský záliv) a jižní v Indickém oceánu. Vyšetřovatelé se později na základě satelitních dat přiklonili k tomu, že letadlo skončilo v jižních vodách Indického oceánu.

Rozsáhlé letecké pátrání bylo ale ve středu oficiálně ukončeno a hledání stop po zmizelém letadle na mořské hladině západně od australských břehů ukončila i většina lodí. Australské úřady uvedly, že v příštích týdnech se pátrání soustředí na průzkum mořského dna. „Jsem si jistý, že letoun se jednou najde. Vytyčená rozloha pátrání je ale příliš velká. Navíc, při hledání ve vodě se nesmí nic uspěchat. Každopádně nás neštěstí přivedlo k rozhodnutí, že letecký průmysl musí od základů přebudovat lokační systémy dopravních letadel,“ prohlásil Angus Houston, jeden z koordinátorů pátrání.

Pátrání po letu MH370 se přesouvá do Bengálského zálivu (zdroj: ČT24)

Nález v Bengálském zálivu. Chemické složení podobné boeingu

Nyní se ovšem do hry vrací „severní varianta“, a to kvůli hlášení společnosti GeoResonance. Ta s hledáním započala 10. března, tedy dva dny po zmizení letadla, a v Bengálském zálivu lokalizovala prvky, které by mohly ztracenému letu odpovídat. Porovnání snímků podle vyjádření mluvčího společnosti Davida Popa dokazuje, že trosky zobrazené na nynějších snímcích oblasti, asi 190 kilometrů od pobřeží Bangladéše, nejsou viditelné na snímku z 5. března, tedy z data před pádem letadla.

Dalším argumentem je prý shoda chemického složení - hliník, titan, měď či slitiny oceli - nalezených trosek a materiálů, ze kterých se sestával malajsijský letoun Boeing 777. „Společnost neříká, že toto je let MH370, nicméně mělo by to být vyšetřeno,“ uvedla GeoResonance ve svém prohlášení.

Expertka Schiavová: Jsme na mrtvém bodě, tak proč to nezkusit

Středisko, které pátrací operace v jižních vodách Indického oceánu řídí, tvrzení australské firmy již dříve odmítlo jako vysoce nepravděpodobné. Jak ale uvedli experti, vyšetřovatelé přesto nemají jinou možnost než to alespoň prověřit. „Na vyšetřovatele bude vyvíjen tlak, aby tuto variantu odmítli,“ uvedla Mary Schiavová, americká expertka, která pracovala pro ministerstvo dopravy. „Myslím si, že v současné chvíli, kdy pátrání trvá šest týdnů a nemá žádné výsledky, uvázli téměř na mrtvém bodě. Musí se tam proto jet alespoň podívat,“ dodala k místu v Bengálském zálivu.

„Až se tam dostanou, prohledají to místo a ověří veškeré informace,“ uvedl velitel bangladéšského námořnictva Rašíd Ali.

Podle zprávy malajsijského ministerstva dopravy se o zmizení letu MH370 nevědělo 17 minut

Pětistránková zpráva, kterou Malajsie poskytla Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO) a nyní zaslala médiím, odhaluje, že letoun zmizel z radaru v Kuala Lumpuru 8. března v noci v 1:21 místního času. Tehdy měla posádka kontaktovat letové dispečery ve vietnamském Ho Či Minově Městě, nic takového se ale nestalo. Trvalo pak 17 minut, než se vietnamští dispečeři začali Malajsijců ptát, kde se letadlo nachází.

Poté nastala čtyřhodinová proluka mezi chvílí, kdy se zjistilo, že letadlo zmizelo, a okamžikem, kdy úřady zahájily záchrannou operaci. Zpráva nevysvětluje, co se dělo v těchto čtyřech hodinách, říká jen, že Malajsie tehdy kontaktovala Singapur, Hongkong a Kambodžu.

Ve zprávě malajsijské ministerstvo dopravy rovněž doporučuje Mezinárodní organizaci pro civilní letectví, aby bylo zavedeno sledování civilních dopravních letadel v reálném čase. Letošní zmizení letounu Malaysia Airlines i zmizení stroje Air France v roce 2009 jsou prý důkazem toho, že podobné sledování by bylo prospěšné.

Letecká společnost Malaysia Airlines sdělila příbuzným cestujících letu MH370, aby se odstěhovali z hotelů, kde dosud čekali na zprávy z vyšetřování. Do 7. května aerolinky rovněž uzavřou svá centra, která po světě zřídily na pomoc postiženým rodinám. Fungovat budou jen dvě střediska v Kuala Lumpur a Pekingu. V kontaktu s příbuznými prý budou i prostřednictvím telefonátů a schůzek.