Dánští bulvární novináři viděli a slyšeli až příliš

Kodaň – Dánsko řeší, kam až mohou zajít média v honbě za informacemi. Policie prošetřuje praktiky časopisu Se og Hør, jehož novináři platili za exkluzivní materiály zaměstnancům aerolinek a společnosti provozující kreditní karty. Nabízí se srovnání se skandálem britského bulvárního listu News of the World, který nechal odposlouchávat telefony stovek lidí, včetně členů královské rodiny. Pobouření veřejnosti nakonec vedlo k jeho zániku.

Se og Hør znamená v dánštině vidět a slyšet. Oblíbený časopis ovšem často viděl mnohem dál než ostatní. A dost možná až za hranice zákona - do soukromých účtů a letenek. „Mít své lidi na letišti je pro každý časopis, který žije z celebrit a jejich románků, velmi užitečné,“ potvrzuje bývalý redaktor časopisu Ken Rasmussen.

Informace o cestách celebrit dodávalo magazínu hned několik zdrojů z letiště a dánských aerolinek. Třeba o známém muzikantovi Remeem. Se og Hør psal o jeho báječné dovolené s přítelkyní, o které nikomu nic neřekl. „Zavolali nám už půl hodiny po příletu, jestli jim nedáme rozhovor,“ popisuje praktiky novinářů. Skladatel dokonce z úniku informací podezříval své přátele a příbuzné.

Placený zaměstnanec skandinávské kreditní společnosti zase v letech 2008 až 2012 novináře zásoboval pikantnostmi o tom, kde a za co celebrity utrácejí. Kreditní karta prozradila i dánského prince Joachima a princeznu Marii. Když s ní zaplatili za tajné líbánky v Kanadě, zavolali novináři zdroji v aerolinkách a v den odletu vyšly exkluzivní fotografie páru v letadle.

„Je to skandální a všichni, kteří do toho byli zapojeni, by měli nést odpovědnost,“ žádá bývalý dánský premiér Lars Loekke Rasmussen.

Ilustrační foto
Zdroj: AP/ČTK
Autor: Dave Thompson

Britský magazín News of the World za svůj skandál s odposlechy zaplatil nejvyšší cenu - v červenci 2011 vyšlo jeho poslední číslo. Dánský týdeník se ale prodává dál a současná redakce vinu odmítá. Ze své pozice v dánské televizi odstoupil jen bývalý šéfredaktor. Přiznal, že za informace z kreditních karet platil osobně. Každý měsíc v přepočtu skoro 40 tisíc korun.

Porušení zákona a pokřivená morálka novinářů dnes prodává nejen bulvár, ale i knihu bývalého zaměstnance, která na praktiky časopisu upozornila. Dánský whistleblower tvrdí, že Se og Hør se nezastaví před ničím.