Zdvořilost a profesionalita. Berlínští taxikáři se učí „jak na to“

Berlín - Berlínští taxikáři se učí zdvořilosti a profesionalitě. Kurz má velký úspěch. V německé metropoli by jím do léta měl projít každý desátý řidič taxislužby. Cech se tak snaží čelit rostoucí konkurenci - třeba pronajímání aut přes mobilní telefony.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/Karl-Heinz Spremberg / CHROMO

Donedávna si lidé představovali berlínského taxikáře jako drzého floutka. To se ale mění. Detlef Freutel, legenda mezi místními taxikáři, je teď učí slušnosti. Hlavní zásada zní, že zákazník musí vystoupit v lepší náladě, než nastoupil. „Než dostanou certifikát, musí složit zkoušku. Každý pátý propadne,“ upozornil lektor kurzu.

Právní předpisy, pohodový styl jízdy nebo třeba pravidla konverzace. S těmito znalostmi mohou taxikáři dostat VIP-plaketu. I pak na ně ale v ulicích číhají kontroloři. Podvádění s cenou nebo trasou jsou tabu, stejně jako odmítnutí krátké zakázky. Samozřejmostí je přijímání platebních karet. „Měl jsem tu v posledních letech dvakrát návštěvu od českých úřadů,“ konstatoval Freutel.

Podle něj jde o to zlepšit svoji úroveň a vydělávat tím peníze, což je pořád těžší. Freutel začal jezdit s taxíkem už v šedesátých letech. „Tehdy jsme byli králové ulice. Dělali jsme si, co jsme chtěli,“ vzpomíná.

Taxi
Zdroj: Karl-Heinz Spremberg / CHROMORAN

Jenže to už neplatí. Taxikáři mají dobrý důvod bojovat o zákazníky. Vyrostla jim silná konkurence. Existuje řada firem, které zprostředkovávají sdílení aut. Třeba Stefan už má pobočky ve dvanácti zemích. „Na našich stránkách si najdete místo v autě, podobně jako místo ve vlaku,“ podotkl spoluzakladatel firmy Nicola Brussons.

Monopol taxikářů ničí i chytré telefony. Za aplikací Uber, která vítězně táhne světem, stojí americký herec a investor Ashton Kutcher. Zákazníkům vyhledává řidiče, kteří je odvezou vlastním autem - až o 40 procent levněji. Němečtí taxikáři chtějí Uber žalovat.