Jste horší než zvířata, znělo u soudu s posádkou korejského trajektu

Kwangdžu (Jižní Korea) – Poprvé před soudem stanula posádka jihokorejského trajektu Sewol, při jehož dubnové nehodě přišlo o život na 300 lidí, převážně studentů. Čtyři výše postavení členové posádky včetně kapitána čelí obvinění ze zabití a hrozí jim až trest smrti. Protesty rodin obětí u soudu v Kwangdžu znovu potvrdily, že rány po potopení lodi jsou stále živé.

Patnáct členů posádky je obviněno z více činů, mezi nimiž je i zabití a nedbalost. Rozhořčení příbuzní obětí zaplnili soudní síň a mnozí nesli hesla odsuzující chování posádky. „Nejste lidi, jste horší než zvířata,“ stálo na jednom z nich. „Obžalovaní, kteří měli v první řadě zachránit cestující, utekli jako první a přežili… Obžalovaní zabili nejen pasažéry, ale také duše příbuzných a základní důvěru v naši společnost,“ stojí v prohlášení, které pozůstalí před začátkem procesu ve městě Kwangdžu zaslali novinářům.

Kim Bjung-kwon, zástupce rodin obětí:
„Pokud nedostanou trest smrti, bylo by nesmyslné, aby se dostali na svobodu. Nezaslouží si chodit volně v naší zemi.“

Námořní kapitán Jindřich Vodička potvrzuje, že pravidlo o kapitánovi, opouštějícímu loď jako poslední, není jen klišé z filmů:
„I v českém zákoně o námořní plavbě je paragraf, který říká, že kapitán opouští loď jako poslední. (…) Ten náš zákon vychází z mezinárodních úmluv, takže kapitán i podle zákona měl opustit loď jako poslední.“


Čtyři výše postavení členové posádky včetně kapitána I Čun-soka čelí obvinění ze zabití a hrozí jim trest smrti. Prokuratura je viní z toho, že se tiše dohodli, že loď opustí, i když věděli, že pasažéři mohou být uvězněni uvnitř a zemřít. Jižní Korea nicméně vykonávání trestů smrti v roce 1997 pozastavila. Dva další členové personálu lodě jsou obviněni z útěku a opuštění lodě, za což mohou dostat doživotní vězení. Devět zbylých lidí je obviněno z nedbalosti. Posádka opakovaně vyzývala cestující, aby zůstali na místech, a pokyn k evakuaci vydala příliš pozdě.

Veřejnost, pobouřená chováním posádky, všech patnáct obžalovaných odsoudila ještě před procesem. Také prezidentka Pak Kun-hje několik dní po neštěstí označila jednání části posádky za srovnatelné se zabitím.

Dnes zatím 11 z 15 obžalovaných prohlásilo, že jsou nevinní, soudní jednání se zbylou čtveřicí se plánuje na příští týden. Někteří obžalovaní při dnešním líčení uznali určitou odpovědnost, odmítli ale, že zapříčinili potopení lodi. Nad stabilitou trajektu měli prý pouze omezenou kontrolu - plavidlo bylo přetíženo, neboť vezlo více nákladu, než povolují normy. Námořní kapitán Jindřich Vodička nicméně v rozhovoru pro ČT zdůraznil, že kapitán je na lodi absolutním pánem a že bylo I Čun-sokovou povinností přetížení lodě odmítnout. Jak ukázalo vyšetřování, k přetížení trajektu docházelo prakticky každou plavbu.

Kapitán trajektu I Čun-sok, který byl k řízení najat pouze na šest dní v měsíci, nemohl mít pod kontrolou faktory, které způsobily potopení, řekl dnes jeho právní zástupce. Kapitán neměl v úmyslu způsobit nehodu, takže prý nelze obvinění ze zabití zdůvodnit. Právník tvrdí, že kapitán z lodi neuprchl, ale i přes své zranění se snažil trajekt vyrovnat a žádal cestující, aby si oblékli záchranné vesty. Pobřežní stráž, která využívá vrtulníky a záchranné čluny, měla podle něj lepší pozici ke sledování situace na trajektu než kapitán stojící na můstku. Podle obhájce prý kapitán nařídil evakuaci před tím, než loď opustil.

Potopený jihokorejský trajektTrajekt, který převážel přes 470 lidí, se potopil 16. dubna. Více než 320 pasažérů byli středoškolští studenti na školním výletě. Dodnes se pohřešuje 12 lidí, zachránilo se jich pouze 172. 


O osudu posádky bude v následujících třech měsících rozhodovat čtveřice soudců. I přesto se obhájci bojí, že se jejich klientům spravedlivého procesu nedostane. „Veřejnost ani soudci si o členech posádky nemyslí nic dobrého, proto se zřejmě stanou obětními beránky,“ soudí obhájce Kang Jung-min.

Prezidentka Pak Kun-hje se několikrát za neštěstí omluvila a bývalý premiér Čong Hong-wong kvůli nehodě rezignoval. Prezidentka dnes na pozici šéfa vlády nominovala bývalého novináře Mun Čchang-kuka. Jeho jmenování ještě čeká na schválení parlamentem. Nejen kariéru bude tragédie dost možná stát i šéfa přepravní společnosti, která trajekt využívala. Na jeho dopadení je už teď vypsaná odměna ve výši půl milionu dolarů.

/*json*/{"map":{"lat":35.15007087199082,"lng":126.93494146232601,"zoom":18,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":{"0":{"lat":35.14991576490737,"lng":126.93483352661133,"type":"","description":"Soud v Kwangdžu"}},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/
I Čun-sok před soudem
Zdroj: ČTK/imago stock&people