Cameronův bývalý mluvčí vinen, premiér se veřejně omluvil

Londýn - Londýnský soud vynesl rozsudky v kauze odposlechů listu News of the World. Vinný je podle něj Andy Coulson, někdejší šéfredaktor nedělníku a bývalý mluvčí premiéra Davida Camerona. Premiér se veřejně omluvil za to, že ho zaměstnal. Soud naopak osvobodil Rebeku Brooksovou, která novinám šéfovala před Coulsonem.

Proces s Coulsonem, Brooksovou a dalšími pěti osobami trval téměř osm měsíců. Obžalováni byli z tajných telefonických odposlechů, uplácení a maření policejního vyšetřování. „V případě Brooksové neshledali členové poroty důkazy přednesené žalobci za dostatečně průkazné. Sama Brooksová si vůbec nebyla jistá, jak porota rozhodne. Verdikt přijala v soudní síni na pokraji úplného nervového zhroucení,“ konstatoval spolupracovník ČT Ivan Kytka s tím, že Coulson naopak přijal rozsudek se stoickým klidem. Hrozí mu přitom několik let za mřížemi. O výši trestu rozhodne soudce v příštích dnech.

Cameron se v předtočeném televizním vystoupení „zcela a upřímně“ omluvil za to, že Coulsona najal. „Velmi lituji, že jsem Coulsona zaměstnal. Bylo to špatné rozhodnutí,“ řekl. Premiér už v roce 2011 v parlamentu prohlásil, že se omluví, pokud se ukáže, že mu Coulson lhal a o odposleších věděl. Jeho mluvčí dnes po oznámení verdiktu poroty uvedl, že slib předsedy vlády platí.

Podle publicisty Jana Jůna nejsou veřejné omluvy v Británii nic výjimečného. „Pro Camerona to má i jednu výhodu, neboť se v rozhovoru pro BBC omlouval dlouho a několikrát za to, že vzal v minulosti Coulsona na milost, i když bylo určité podezření. Premiér prý nechtěl věřit neprokázaným obviněním. Teď dělá vše pro to, aby se na jeho velkou chybu zapomnělo,“ konstatoval publicista.

Porota zprostila Brooksovou obvinění jak z odposlechů, tak z podplácení různých činitelů a z maření vyšetřování. Další tři obžalovaní - manžel Brooksové, její bývalá sekretářka Cheryl Carterová a šéf bezpečnosti v News International Mark Hanna - byli zbaveni obvinění z „maření výkonu spravedlnosti“. Podle obžaloby ukrývali důkazy. Podezření z trestného činu nezákonných odposlechů byl zbaven i šestý spoluobžalovaný, další bývalý vysoký činitel NoW Stuart Kuttner.
  
Skandál vypukl v roce 2011 a vedl k tomu, že NoW po 168 letech existence zanikl. Na počátku aféry bylo zjištění, že novináři z listu odposlouchávali hlasovou schránku unesené a později zavražděné dívky Milly Dowlerové. Brooksová už tehdy nebyla šéfredaktorkou NoW, ale povýšila a vedla skupinu News International sdružující všechny britské listy mediálního magnáta Ruperta Murdocha.

Video Brooksová je nevinná, Coulson vinen
video

Brooksová je nevinná, Coulson vinen

Coulson v čele NoW vystřídal Brooksovou a vedl vlivný bulvární nedělník v letech 2003 až 2007. Pak nastoupil jako šéf komunikace Konzervativní strany a následně ve stejné funkci přešel po volbách v květnu 2010 za šéfem konzervativců Davidem Cameronem do premiérského sídla na Downing Street. Pod sílícím tlakem skandálu kolem odposlechů musel post premiérova mluvčího začátkem roku 2011 opustit.

Dopad na britská média je znatelný

Kauza s odposlechy měla bezprostřední i dlouhodobější dopad na britská média. Došlo kupříkladu k institucionálním změnám. „Byla rozpuštěna Komise pro stížnosti na tisk – samoregulační orgán, ovšem bez větších pravomocí. Má ji nahradit statutární orgán zakotvený v britské legislativě. O jeho pravomocech se ale stále jedná,“ prohlásil Kytka. Týdeník NoW nahradil The Sun on Sunday, který ovšem podle Kytky není tak „novinářsky agresivní“.