Velitel separatistů: Měli jsme systém BUK, sestřelení ale vyprovokoval Kyjev

Kyjev - Jeden z velitelů proruských separatistů na východě Ukrajiny přiznal, že rebelové disponovali protiletadlovým systémem BUK. Právě touto raketou byl minulý týden sestřelen malajsijský boeing, v jehož troskách zahynulo 298 lidí. Velitel povstaleckého praporu Vostok Alexandr Chodakovskij v rozhovoru s agenturou Reuters dále připustil, že systém BUK mohl být z Ruska, kam mohl být zase odeslán zpět ve snaze zastřít stopy. Sestřelení civilního letounu však podle velitele mohl vyprovokovat Kyjev.

„Vím, že ten BUK přijel z Luhanska… pod vlajkou Luhanské lidové republiky,“ řekl Chodakovskij. „Myslím, že ho pak poslali zpět. Dozvěděl jsem se o tom právě v době, kdy jsem slyšel o té tragédii. Odeslali ho zpět asi na rozkaz zastřít stopy po jeho přítomnosti,“ odhadl. Jeho slova by mohla potvrzovat verzi Washingtonu a Kyjeva, podle nichž na letoun stříleli systémem BUK (v kódu NATO označovaném jako SA-11) právě proruští povstalci.

Povstalecký velitel Alexandr Chodakovskij:

„Ukrajinští vojáci věděli, že BUK míří do obce Snižne. Věděli, že tam bude, a vyprovokovali nás k tomu, abychom jej použili, tím, že zahájili letecký útok na cíl, který nepotřebovali a jehož si jejich letadla týden vůbec nevšímala. Osudného dne létali jako zběsilí a přesně ve chvíli střelby, tedy ve chvíli, kdy nad nimi letělo civilní letadlo, zahájili nálety. I kdyby tam byl BUK a i kdyby byl tento systém použit, Ukrajina udělala všechno pro to, aby bylo sestřeleno civilní letadlo.“


Otázka však podle Chodakovského zní, proč Kyjev, který se prý včas o systému BUK v povstaleckých rukou dozvěděl, stejně jako o jeho dislokaci, neudělal nic pro bezpečnost civilních letadel a naopak „nepotřebnými“ nálety svých letadel vyprovokoval odpálení rakety proti civilnímu letounu. „Ukrajina udělala vše, aby zajistila, že civilní letadlo bude sestřeleno,“ tvrdí Chodakovskij. V italském listu Corriere de la Sera se již dříve objevila reportáž, v níž jeden z povstalců údajně připouští, že civilní boeing sestřelili povstalci v domnění, že jde o armádní letoun s ukrajinskými výsadkáři.

Video Události: Podle Británie povstalci vrakem manipulovali
video

Události: Podle Británie povstalci vrakem manipulovali

Americké zpravodajské služby připustily, že nemají žádné důkazy o přímém zapojení Ruska do čtvrtečního pádu malajsijského letadla, které podle nich „nejpravděpodobněji“ sestřelili „omylem“ proruští povstalci. Podle polské televize TVN 24 incident nejspíše monitoroval americký letoun AWACS létající nad Černým mořem, a proto Washington může hovořit o tom, že letoun sestřelila právě raketa systému BUK. Systémem ale disponuje i ukrajinská armáda a Moskva tvrdí, že v okolí zřícení malajsijského boeingu byly i ukrajinské baterie.

Ukrajinská tajná služba SBU podle agentury Unian dnes naopak oznámila, že má „nezvratné důkazy“, že na katastrofě se přímo podílela ruská armádní rozvědka GRU a tajná služba FSB. GRU má totiž prý na starosti předávání těžké výzbroje povstalcům, zatímco FSB obstarává lehké zbraně. Jde údajně o někdejší položky ukrajinské výzbroje z anektovaného Krymu. „Předáme (mezinárodním vyšetřovatelům) důkazy, které jsme získali zákonným způsobem. Máme svědky, fotografie, video,“ prohlásil zástupce náčelníka SBU Viktor Jahun. Připomněl také, že USA mají záběry z družic, zachycující odpálení rakety, její let a střet s letounem. „Nad tím místem každý den přelétá na 90 družic, nelze to skrýt,“ dodal v rozhlasovém rozhovoru.

Nezávislí vojenští analytici potvrdili, že velikost, množství a tvar děr způsobených střepinami v trupu naznačují, že letoun byl nejspíše sestřelen systémem BUK. Ten má bojovou hlavici o váze 70 kilogramů, která (v blízkosti cíle) exploduje a rozptýlí do okolí střepiny. „Velikost děr odpovídá tomu, co by se dalo čekat od tak velké střely, jakou je SA-11,“ odhadl Justin Bronk z britského ústavu RUSI.

Mezinárodní vyšetřování katastrofy malajsijského letadla koordinuje Nizozemsko, odkud stroj startoval a jehož občané jsou největší skupinou obětí. Na vyšetřování se už podílí 24 expertů, z Ukrajiny, Malajsie, Austrálie, Německa, USA, Velké Británie a Ruska a také zástupci Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO).