Moskva zakázala Ukrajincům přelety nad Ruskem, hrozí i Unii a USA

Moskva - Rusko zakáže ukrajinské lety přes své území. Zvažuje i omezení pro evropské a americké společnosti. Moskva tak reaguje na protiruské sankce. Zákaz sibiřských tranzitních letů by prodražil lety z Evropy do Asie. Aerolinky se už ale na lety mimo Rusko připravují a na situaci mohou rychle reagovat, sdělil ČT24 investiční bankéř Petr Kováč. Velké letecké společnosti by přišly o stovky milionů dolarů za rok. Tratil by ovšem i ruský Aeroflot. A pro cestující by to znamenalo nevyhnutelné - dražší letenky.

Moskva hodlá zakázat ukrajinským aerolinkám přelety přes své území – a možná dojde i na lety z Evropy a USA. Ruský premiér Dmitrij Medvěděv to oznámil na zasedání vlády, které živě přenášela televize. „Ukrajinské aerolinky využívaly ruský vzdušný prostor především k letům do Gruzie, Arménie, Ázerbájdžánu a dalších zemí,“ konstatoval Karas. Zákaz platí už ode dneška. 

Medvěděv upozornil, že pokud by došlo i na letecké společnosti z EU a USA, znamenalo by to pro tamní aerolinky velké finanční ztráty a komplikace. Řada aerolinek využívá vzdušný prostor nad Sibiří k letům do Koreje či Japonska. Zákaz ale zatím neplatí. Ruský premiér očekává, že nyní přijde na řadu jednání se západními partnery. 

Cyril Svoboda (KDU-ČSL), bývalý ministr zahraničí

„Rusko zavádí sankce, které unese i ruský občan. Evropské státy snesou méně, jakákoli odveta ze strany Ruska je politicky účinnější. Je to nejsnazší způsob, jak najít nějakou kompenzaci doma. Tyto sankce jsou logické. Nejde o průmyslové výrobky nebo něco, co je technologicky náročnější. Je to chyba, protože my potřebujeme spíš jednání, a já doufám, že tyto oboustranné sankce povedou k tomu, že obě delegace sednou rychle za stůl a začnou jednat. Mír na Ukrajině se musí dohodnout s Ruskem.“


Video Karas: Zákaz přeletů není žádným překvapením
video

Karas: Zákaz přeletů není žádným překvapením

Kdyby se musely letecké spoje z Londýna, Paříže či Amsterodamu do Pekingu anebo Tokia vyhýbat Rusku, prodloužila by se jejich trasa o čtyři tisíce kilometrů. Každý let by se aerolinkám prodražil o desítky tisíc dolarů, cestující by navíc museli k dnešním zhruba dvanácti až třinácti hodinám přičíst další čtyři až pět.

Dopady: Pro Ukrajinu možná fatální, evropské aerolinky mají připraveny alternativní scénáře

Letecké společnosti jsou prý na situaci připraveny. „Velké aerolinky, kterých by se to pravděpodobně nejvíc dotýkalo, jako je Lufthansa, Air France, KLM nebo British Airways, už mají své alternativní scénáře, včetně cenových kalkulací,“ prohlásil investiční bankéř Petr Kováč. Aerolinky prý počítají se ztrátami v řádu stovek milionů dolarů za rok. 

Dražší letenky do Asie

„Náklady, které by vznikly navíc, pokud by se ruský vzdušný prostor oblétával, by znamenal náklad v desítkách tisíc dolarů na jeden let. V okamžiku, kdy velké aerolinky s dálkovou dopravou mají hlavní zdroj zisku právě v dálkové dopravě, tak to samozřejmě musí mít okamžitý dopad na zdražování letenek,“ konstatoval Kováč.

U ukrajinských aerolinek ale budou ekonomické dopady mnohem horší. „U nich to může znamenat takovou ekonomickou újmu, že si to nebudou moci dovolit v nějakém časovém horizontu vůbec dělat – to znamená, že by klidně mohlo dojít k přerušení jejich letů,“ podotkl Kováč.

Petr Kováč, investiční bankéř

„Ukrajinské aerolinky byly významně poškozeny od okamžiku, kdy vznikl konflikt na Krymu. Docházelo k významnému propadu počtu cestujících. Rusko je pro ně samozřejmě velice významné teritorium. Nyní to pro ně může představovat i likvidační záležitost, protože budou jednostranně znevýhodněny.“


Uzavření tranzitní trasy přes Sibiř by však poznamenalo i ruského národního dopravce Aeroflot. K němu míří poplatky za průlety od zahraničních dopravců. Vedomosti uvedly s odkazem na osobu „blízkou představenstvu Aeroflotu“, že jde ročně až o 300 milionů dolarů.

Další ruské sankce? Zasáhly by třeba automobilky 

Rusko už také zakázalo veškerý dovoz masa, ryb, mléka, mléčných výrobků a ovoce a zeleniny z Evropské unie i Spojených států (více zde), případně má v plánu omezit také dovoz letadel, lodí a automobilů. Medvěděv ale zdůraznil, že vláda realisticky vyhodnotí výrobní potenciál Ruska v těchto oblastech.

Spojené státy a EU obviňují Rusko, které už v březnu anektovalo ukrajinský poloostrov Krym, z rozdmýchávání napětí na východě Ukrajiny a z podpory proruských separatistů. Proto EU i USA zavádějí sankce vůči jednotlivcům i firmám.