Ledová voda z kbelíku vydělala za měsíc přes dvě miliardy

New York – Přes sto milionů dolarů (2,1 miliardy korun) pomohla vybrat za měsíc celosvětová kampaň Ice Bucket Challenge, kdy se lidé polévají ledovou vodou. Do této kampaně na boj s amyotrofickou laterální sklerózou (ALS) se zapojilo přes tři miliony dárců. Vyplývá to z údajů ALS Association, která příspěvky shromažďuje. V USA zároveň vzbudila diskuse její snaha patentovat si název kampaně, která vznikla kvůli jiné charitě a asociace ALS se k ní přidala až později. ALS následně žádost o registraci ochranné známky stáhla.

Od svého zahájení koncem července se Ice Bucket Challenge stal hitem sociálních sítí a navzdory původně dobrému záměru leckdy možná jen módní záležitostí. Do kampaně se zapojily desítky známých osobností včetně miliardáře Billa Gatese, exprezidenta George Bushe mladšího či herce Matta Damona. Pravidla jsou prostá: každý, kdo je vyzván, má 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kýbl s ledovou vodou a poslal na konto asociace 10 dolarů; pokud se polít nechce, pošle 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťuje kampani fakt, že po jejím absolvování musí člověk k témuž vyzvat další tři lidi.

Přehledný graf slavných „polévačů“ si prohlédněte ZDE.


Asociace shromáždila od 29. července do 29. srpna 100,9 milionu dolarů, když v posledních dnech přibývá na konto boje s nemocí spočívající v postupném ochabování svalstva a následné celkové nehybnosti okolo šesti milionů denně. Loni přitom za stejné období věnovali dárci 2,8 milionu.

Zatímco experti na marketing rozebírají příčiny úspěchu kampaně, která má podle některých z nich ambice vydržet bavit svět a vybírat peníze na bohulibý účel ještě několik týdnů, asociace se dočkala i kritiky v souvislosti s tím, že si podle deníku Washington Post chtěla používání názvu kampaně nechat patentovat. „Podle mě je to ostudné a doufám, že je nikdy nenapadne (…) znemožnit nějaké jiné charitativní organizaci použít ten slogan,“ řekl listu advokát specializující se na patentovou ochranu Erik Pelton.

Kvůli rostoucí kritice dnes ALS oznámila, že žádost o registraci ochranné známky pro výraz „Ice Bucket Challenge“ stáhla. Mluvčí ALS Carrie Munková vysvětlila, že asociace podala žádost „v dobré víře a jako opatření na ochranu Ice Bucket Challenge před zneužitím po konzultaci s rodinami, které výzvu zahájily letos v létě“. Neupřesnila však, jakému zneužití chtěla asociace zabránit.

Podle agentury AP s výzvou původně nepřišla asociace ALS, neboť se na sociálních sítích objevila již v červnu. Jako jedna z prvních se nechala studenou vodou polít trenérka ženského basketbalového týmu z Arizony, která dala dalším trenérkám v univerzitní lize dva dny na to, aby udělaly totéž, či věnovaly 250 dolarů na konto nadace pro boj s rakovinou. Její snaha pod hlavičkou Chillin4Charity od té doby vynesla ve srovnání s ALS zanedbatelných 75 000 dolarů.