CSU chce mýto za každou cenu. Stát na něm prodělá, varují odpůrci

Mnichov - Nejmenší německá vládní strana CSU chce prosadit dálniční mýto pro osobní auta za každou cenu. České televizi to řekl její dopravní expert Ulrich Lange. Plán na zpoplatnění dálnic přivedl německou vládu v minulých dnech na pokraj krize - podle některých ministrů bude zavedení mýtného stát víc, než kolik vynese.

Většina Němců mýto nechce a podle ministra financí na něm země dokonce prodělá. „Nikdo už nevěří, že mýto bude fungovat, ale CSU se ho přesto drží,“ zdůraznil předseda bavorské SPD Florian Pronold. Bavorská CSU totiž udělala z poplatků pro zahraniční řidiče největší tahák své volební kampaně. A bez bavorských konzervativců by se nikdy nedostaly do koaliční smlouvy.

Německo nutně potřebuje peníze na rychle chátrající silnice

Na opravy silniční infrastruktury ročně chybí přes sedm miliard eur a mýto pro cizince má vynést sotva desetinu téhle částky podle optimistických odhadů. Z tajné analýzy ministerstva financí, která z resortu ministra financí Wolfganga Schäubleho okamžitě unikla do tisku. dokonce vyplývá, že administrativa spojená s mýtem bude tak drahá, že na něm může státní kasa prodělat.

Ulrich Lange patří k těm, kteří na návrhu mýta pracují. Na otázku, jestli jeho domovská CSU chce prosadit poplatek i za cenu ohrožení vlády, odpovídá nekompromisně: „Mýto v každém případě musí přijít.“ České řidiče uklidňuje - v průměru zaplatí míň, než se původně odhadovalo, tedy asi 88 eur ročně. Nejlevnější bude koupit viněty na internetu, za benzinové auto se bude platit méně než za naftové. K zavedení mýta povede ještě klikatá cesta, CSU by ho ale chtělo realizovat už na začátku roku 2016.