Brity pobouřilo „zavraždění Thatcherové“ a kritika těhotné vévodkyně

Londýn – Líčením událostí, které ji vedly k napsání krátké povídky o zavraždění premiérky Margaret Thatcherové, si spisovatelka Hilary Mantelová zřejmě v Británii nadělala spoustu nepřátel. Někteří konzervativní poslanci požadují, aby úspěšnou spisovatelku za její „zvrácený a úchylný“ fiktivní výtvor vyšetřovala policie, a bývalý přítel a poradce Thatcherové Lord Timothy Bell dokonce tvrdí, že by se Mantelová měla svěřit do péče psychiatra.

Dvaašedesátiletá autorka románů, povídek a pamětí, básnířka, literární a filmová kritička a dvojnásobná držitelka Man Bookerovy ceny řekla novinářům, že v roce 1983 zahlédla z okna svého windsorského bytu na ulici nehlídanou Thatcherovou a ve svých představách ji namířenou „pistolí“ vytvořenou ze svého prstu a palce zastřelila. „Jak jsem okem odměřovala vzdálenost, napadlo mě, že kdybych to nebyla já, ale někdo jiný, byla by mrtvá,“ uvedla Mantelová.

Tato epizoda se stala námětem nové povídky The Assassination of Margaret Thatcher: August 6th 1983 (Vražda Margaret Thatcherové: 6. srpna 1983), kterou zveřejnil v pátek deník The Guardian. Je součástí sbírky povídek, která vyjde 30. září a je po 11 letech první sbírkou Mantelové, jejíž cenami ověnčené knihy o Tudorovcích se staly námětem výpravného historického seriálu BBC Wolf Hall. Ten by se měl na obrazovkách objevit v zimě.

V rozhovoru pro list The Guardian se Mantelová nijak netajila svou „chorobnou nenávistí“ k Železné Lady, jak se ministerské předsedkyni přezdívalo. „Myšlenka, že ženy musí napodobovat muže, aby uspěly, je antifeministická. Nebyla to žena. Byl to duševní transvestita,“ řekla Mantelová o političce, která podle ní v zemi napáchala nedozírné škody.

Povídka o zavraždění Thatcherové líčí příběh ženy, která ve svém windsorském bytě čeká na instalatéra. Vyklube se z něj ale atentátník, který chce ložnice bytu využít k tomu, aby z okna zastřelil baronku Thatcherovou, až bude vycházet z protější nemocnice po operaci oka. Mantelová ale zdůrazňuje, že s napsáním povídky 30 let nečekala, až bude Thatcherová po smrti. Bývala by ji prý klidně napsala i za jejího života, odklad prý způsobily technické potíže. Premiérka podle ní byla skvělá jako předloha pro literární dílo. „Jako občanka jsem pod ní trpěla, ale jako spisovatelka z ní mám užitek,“ říká.

Ilustrace k povídce o zavraždění Margaret Thatcher…Povídku o zavraždění Margaret Thatcherové si přečtěte ZDE.

Webová stránka Hilary Mantelové je ZDE.

Od Mantelové to schytala i těhotná vévodkyně

Mantelová nešetřila ani nyní těhotnou vévodkyni Kate. Už loni o ní řekla, že z „figuríny, na niž věšeli hadry“, se změnila v ženu, u níž je jediným smyslem existence rodit děti. O víkendu v literárním listu London Review of Books Lecture pak označila vévodkyni z Cambridge za „pozlátko s umělým úsměvem“. Již dříve usoudila, že Kate se jí oproti bývalé princezně Dianě jeví jako „strojně vyrobená“.

Její nový výpad proti vévodkyni odsoudil i premiér David Cameron. „Mantelová píše ohromné knihy, ale její vyjádření o Kate Middletonové je zcela mylné,“ prohlásil. Dvaatřicetiletá vévodkyně je podle něj bystrá a angažovaná osobnost a skvělá představitelka Británie. Mantelová by měla být na Kate hrdá, a ne ji napadat, zdůraznil premiér. Proti výrokům spisovatelky vystoupil i šéf labouristické opozice Ed Miliband.