Penta vstupuje do vydavatelství SME, vedení listu podalo výpověď

Bratislava - Firma Namav kupuje s finanční podporou Penty polovinu slovenského vydavatelství Petit Press, pod nějž spadá i celostátní list SME. Okamžitou výpověď už podal šefredaktor listu SME Matúš Kostolný. O odchodu uvažuje i dalších šedesát novinářů. Vadí jim zejména údajné napojení Penty na vrcholné slovenské politiky a podíl v kauze Gorila, největší korupční aféře slovenské politiky. Vedení SME už oznámilo vznik nového deníku. Penta považuje reakci za předčasnou a nepřiměřenou. Působit prý chce v minoritní akcionářské pozici. Namav je dceřinou firmou slovenské tiskové agentury SITA, transakce má být dokončena po získání souhlasu slovenského antimonopolního úřadu.

O změně vlastnických poměrů v Petit Pressu se spekulovalo už delší dobu. Podíl ve vydavatelství prodávala německá skupina Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG), která do minulého roku vlastnila i české vydavatelství Mafra. O transakci informoval portál Mediálne.sk. Ředitel Petit Pressu Alexej Fulmek pak portálu Omédiách.com potvrdil prodej podílu i účast Penty na transakci.

Ředitel vydavatelství stále vidí naději

Druhým spolumajitelem vydavatelství je vedle německého vlastníka i Prvá slovenská investičná skupina (PSIS) podnikatele Petra Vajdy. I když měla na zbylý podíl předkupní právo, s německým spoluvlastníkem se nakonec nedohodla. V prvním kroku investiční skupina navrhla odkoupit přibližně deset procent akcií, což podle portálu Sme.sk Němci považovali za nedostatečné. Fulmek ale stále vidí možnost jednání o případném minoritním podílu zástupce Penty nebo jejím „ústupu“. Vajdova skupina se navíc může pokusit převod akcií zablokovat soudní cestou, připomíná Sme.sk. Německá mediální skupina naopak uvedla, že PSIS neuplatnila předkupní právo v souladu se stanovami a slovenskými zákony.

Penta a kauza Gorila

Proti účasti Penty na transakci se v otevřeném dopisu už minulý týden postavila většina redakce listu SME, který je vlajkovým titulem vydavatelství Petit Press. Novináři v dopisu zmínili největší korupční aféru Gorila, do které se prý Penta zapletla. Finanční skupina podle spisu, jenž před třemi lety unikl na internet, podplácela slovenské politiky a vysoké státní úředníky výměnou za vliv na privatizaci a na chod některých podniků. Penta nekalé jednání dlouhodobě popírá. Zmiňované informace o korupci, jež údajně pochází od slovenské tajné služby, dosud nikdo nepotvrdil. 

Po propuknutí korupční aféry se Penta pokoušela soudně zastavit vydání knihy, kterou připravoval kanadský investigativní novinář Tom Nicholson právě ve spolupráci s Petit Press. Bratislavský okresní soud Pentě sice vyhověl, odvolací soud v roce 2012 ale předběžné opatření zakazující vydání knihy zrušil. „Právě kauza Gorila je důvodem myslet si, že skupina Penta nemůže být dobrým spoluvlastníkem svobodných médií. Od prvního momentu bude v konfliktu zájmů a není představitelné, že by svá média nechtěla zneužívat ve svůj prospěch,“ napsali redaktoři SME. 

Končící vedení SME spustilo nový projekt

Vedení redakce dnes v souvislosti s nejnovějšími událostmi rezignovalo. Na webu Opentat.sk zároveň spustilo projekt s názvem Nedáme se ovládat s podtitulem Dočasný blog projektu nového nezávislého deníku. V textu na webu mimo jiné zveřejnili čtyři výroky Jaroslava Haščáka, partnera Penty. Pod úvodním textem jsou podepsáni dosavadní šéfredaktor Matúš Kostolný a jeho čtyři zástupci Tomáš Bella, Lukáš Fila, Konstantin Čikovský a Juraj Javorský. 

Prohlášení šéfredaktora SME a jeho zástupců 

„Už nemáme jistotu, že budeme moci publikovat svobodně, a Penta jako spolumajitel nutně ubere z důvěry u našich čtenářů. (…) Náš odchod má být i gestem, že normální lidé se dokážou postavit propojení politiky a byznysu. (…) Ze SME odcházíme a pokusíme se vytvořit nové médium, které nikdo nebude podezírat, že slouží někomu jinému než čtenářům.“


Redaktoři SME na webových stránkách deníku vysvětlují, proč nebudou pracovat pro Pentu:

Haščák na otevřený dopis novinářů reagoval tak, že prý respektuje odchod kteréhokoli zaměstnance v případě příchodu Penty. „To, co nepovažuji za správné a přiměřené, je, pokud se zaměstnanec rozhodne vydávat svůj osobní nesouhlas a postoj za nesouhlas a postoj celé firmy či instituce, pro kterou pracuje a kterou se rozhodl opustit, nebo dokonce svůj osobní zájem a postoj ztotožňuje se zájmem celé společnosti. A to i přesto, že lidé v médiích, novináři, jsou velmi významnou součástí hodnoty značky,“ podotkl partner Penty.  

Reakce Penty

„Penta nikdy nebyla vlastníkem a ani investorem do médií, takže žádný novinář nemá zkušenost s Pentou v roli vlastníka či investora. Jak SITA, tak Penta už minulý týden zveřejnily, že si plně uvědomují hodnotu nezávislé novinářské tvorby a že jsou připraveny respektovat kontinuitu ve vedení vydavatelství a působit v Petit Pressu v minoritní akcionářské pozici.“


Penta slibuje, že na zásahy do obsahu médií nedojde

Finanční skupina Penta nedávno oznámila, že ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings kupuje přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. Penta tehdy slíbila, že do obsahu médií zasahovat nebude.

Petit Press kromě listu SME vydává na východním Slovensku list Korzár, dále deník Új Szó, který vychází v maďarštině, jakož i regionální listy a další tituly. Web Sme.sk se řadí k nejnavštěvovanějším portálům na Slovensku. Podle portálu Stratégie.sk tržby Petit Pressu v uplynulých letech klesaly. Loni dosáhly 25,1 milionu eur (688 milionů korun) při zisku zhruba půl milionu eur.  

Penta je středoevropská investiční skupina, která byla založena v roce 1994. Působí především ve zdravotnictví, finančních službách, výrobě, maloobchodě a v realitním developmentu.