Obří egyptský projekt: Kilometry pouště musí ustoupit novému Suezu

Káhira – V Egyptě vzniká monumentální dílo. Suezský průplav spojující Rudé a Středozemní moře nedostačuje potřebám současné námořní dopravy, a tak egyptský prezident rozhodl o jeho rozšíření. Projekt „nového Suezu“ se stal doslova egyptským národním dílem. A aby se stihl šibeniční termín dokončení, přizvala Káhira k práci šest velkých mezinárodních společností.

Stovky bagrů pod pečlivým dohledem egyptské armády ukrajují nekonečné množství písku. Podle plánů je třeba odvézt asi 250 milionů kubíků. „Šestice společností bude mít tu čest podílet se na největším projektu hloubení na světě,“ oznámil šéf správy Suezského průplavu Moháb Memiš zapojení zahraničních firem.

Spolupráci přivítali všichni, podmínky smlouvy bude ale i tak těžké dodržet. V obou směrech současně mohou dnes lodě plout jen na některých úsecích. Ke konci příštího roku by se tudy přitom měly pohybovat nezávisle na sobě skoro jako po dálnici.

Zajistit to má 35 kilometrů nového paralelního kanálu a 37 kilometrů toho stávajícího - ale v širší a hlubší podobě. „Patnáct tisíc dělníků musí přesunout část pouště a vytvořit koryto, které dokáže pojmout největší lodě dneška,“ popsal šéredaktor časopisu Vodní cesty a plavba Tomáš Kolařík.

Cesta průplavem dnes trvá nejméně jedenáct hodin. K tomu ještě 18 hodin čekání, než vůbec může loď vyplout. Nový Suez by měl tento čas zkrátit na čtvrtinu. Káhira si od něj slibuje ještě zajímavější čísla. Místo dnešních necelých čtyř miliard eur ročně chce na poplatcích vybírat víc než dvakrát tolik. 

Prezident Abdal Fattáh Sísí nový Suez Egypťanům doslova prodal jako národní dílo. Lidé se tlačili ve frontách, aby nakoupili dluhopisy k jeho financování. A k obří stavbě dokonce pořádají hromadné exkurze.

Přibývají ale problémy a pochybnosti. Stavba vyžene z domovů tisíce lidí. Komplikace ji už teď zdržují. A ani zájem lodí není takový, jaký by si skomírající egyptská ekonomika představovala.

Suezský průplav, který byl otevřen 17. listopadu 1869, je jednou z nejrušnějších námořních cest na světě. Představuje mimo jiné důležitou trasu pro dodávky ropy z Blízkého východu. Průplav je společně s turistikou a vývozem ropy a plynu nejdůležitějším zdrojem deviz pro Egypt.