Čeští vinaři uspěli v Číně. Vinici si museli ze země vystřílet

Peking – V roce 2008 založili Češi ve východočínské provincii Šan-tung vinici Great River Hill. Pro bohaté Číňany je pití vína módním trendem, a tak vinařství zažívá boom. A spojení čínské víno – kvalita nemusí být do budoucna nonsens.

Čínské víno s českým know-how vzniká péčí českých vinařů na půdě pronajaté od čínské vlády. „V současnosti máme 150 hektarů vinic, a pokud to správně osadíme, plánujeme expanzi. Stavíme malé chateau, kde bude taky restaurace, ubytování a jiné kapacity pro turismus,“ říká generální ředitel vinice Great River Hill Maroš Breda.

Ročně vyrobí 150 tisíc lahví, což je pro Čínu kapka v moři. Hlavně červeného. Číňanům chutná víc než bílé a navíc červená je jejich oblíbená barva.

Za tím, co vypadá jako idyla skoro francouzského venkova, je tvrdá dřina. „První dva roky jsme jenom zcelovali pozemky. Je tady hodně skalnatý terén a museli jsme použít náklaďák dynamitu a všechno to vystřílet,“ popisuje Zdeněk Blažek.

„Čína má vhodné klimatické podnebí, které je tady nevyužité. Chybí jim kultura v pěstování a pití vína. Ale myslím, že to se dá naučit a změnit,“ dodává Breda.

Ve vychutnávání vína jsou Číňané pořád začátečníci, schopní obracet ho do sebe na ex. Pro bohaté je to ovšem záležitost prestiže – důkaz toho, že jsou kultivovaní a nepijí už jen tvrdou kořalku.

Kupují hlavně francouzská vína. Francie je pro ně totiž známkou výjimečnosti – často bez ohledu na skutečnou kvalitu. Aby v konkurenci česká vinice uspěla, vozí sazenice z Francie a na kvalitu zde dohlížejí francouzští experti.

Jenom červeného se loni prodalo 1,86 miliardy lahví, většina z domácí produkce. I když bylo čínské víno dlouho proslulé chabou kvalitou, zlepšuje se. Na trhu už je pár kvalitních značek.