CNN opouští Rusko. Údajně kvůli mediálním zákonům

Moskva – Poslední změny ruského zákona o médiích mají být údajně důvodem odchodu anglickojazyčné zpravodajské stanice CNN International z ruského trhu. Vysílání by mělo skončit  31. prosince. Majitel televize, společnost Turner Broadcasting System, o tom již informoval ruské kabelové a satelitní operátory, uvedla dnes ruská agentura TASS. Ruský mediální svět má ještě jednu novinku: vzniká mezinárodní informační služba, která bude bojovat proti údajné propagandě ve světových sdělovacích prostředcích.

„Doufáme, že ve správný čas na (ruský) trh opět vstoupíme,“ citoval portál amerického listu USA Today prohlášení společnosti Turner Broadcasting System, kde stojí zároveň ujištění, že se změna nedotkne moskevské zpravodajské kanceláře CNN.

Ruský režim se dlouhodobě snaží mít média pod kontrolou. V zemi byl například nově schválen zákon, který má platit od nového roku a jenž výrazně omezuje možnost zahraniční majetkové účasti v ruských médiích. Zahraničním investorům bude poskytnuta roční lhůta na to, aby velikost svých podílů upravili podle nových předpisů. Omezující opatření se dotkne řady předních nezávislých médií, jako jsou Vedomosti, The Moscow Times, ruská verze časopisu Forbes nebo rozhlasová stanice Echo Moskvy.

Kritici se shodují na tom, že jde o další krok Kremlu ve snaze omezit svobodu slova. Na druhou stranu obhájci nového zákona tvrdí, že to bylo nutné vzhledem k „informační válce“, kterou kvůli ukrajinské krizi vede Západ vůči Rusku.

Moskva chce bojovat s propagandou

Dnes byla v ruském mediálním světě ohlášena ještě jedna novinka - mediální skupina Rossija segodňa, kterou financuje Kreml, spustila novou mezinárodní informační službu Sputnik, jejímž úkolem je bojovat proti údajné propagandě ve světových sdělovacích prostředcích. Služba se zastoupením ve více než 30 zemích bude poskytovat zpravodajství prostřednictvím rozhlasových stanic, internetových stránek a sociálních médií, jak uvedla agentura APOD.

Moskva si neustále stěžuje na zaujatost světových sdělovacích prostředků a prezident Vladimir Putin dokonce obvinil Spojené státy, že se snaží vnutit svoji vůli zbytku světa, a to i během ukrajinské krize, která způsobila, že vztahy mez Moskvou a západními zeměmi jsou nejhorší od konce studené války.

„Jsme proti agresivní propagandě, která může mít za následek pouze krveprolití,“ prohlásil šéf Rossija segodňa Dmitrij Kiseljov. „Budeme samozřejmě poskytovat alternativní výklad světa. Je zde po tom poptávka,“ dodal. Do skupiny Rossija segodňa patří také tisková agentura RIA-Novosti a satelitní televize RT.

Kiseljov také uvedl, že Sputnik bude mít zpravodajská centra ve 30 městech, včetně Washingtonu, Londýna, Berlína, Paříže, Ria de Janeira a v hlavních městech mnoha bývalých sovětských republik. Některá centra mají mít kolem 100 zaměstnanců. Rozhlasová stanice má za cíl do konce letošního roku vysílat ve 130 městech 34 zemí a celkem ve 30 jazycích, nejprve v angličtině, španělštině a v arabštině.

Kiseljov je pokládán za jednoho z hlavních Putinových propagandistů. Ve svém týdenním publicistickém pořadu podle agentury Reuters plive jed na západní země, podporuje Putina, líčí Ukrajinu jako zemi obsazenou fašisty a v ukrajinské krizi podporuje chování Ruska.