Vězení na 36 let pro kapitána trajektu rozlítilo příbuzné obětí

Soul – Kapitán I Čun-sok dostal od soudu trest 36 let vězení, protože nedostál svým povinnostem při dubnové tragédii potopení jihokorejského trajektu Sewol. Při něm zahynulo 304 pasažérů. Žalobce požadoval trest smrti, proti rozsudku se odvolá. Sám kapitán se nechal slyšet, že si zaslouží zemřít, protože má na svědomí tolik životů. A rozhodnutí soudu šokovalo i příbuzné obětí. Spolu s I Čun-sokem stanulo před soudem čtrnáct členů posádky.

Prokuratura vyjádřila nad verdikty zklamání, zvlášť pak v případě tří vysokých důstojníků, včetně kapitána, kteří byli zproštěni obvinění ze zabití. Z toho byl usvědčen pouze hlavní inženýr - podle soudu nepomohl dvěma zraněným členům posádky.

Publikum v přeplněné soudní síni reagovalo na výroky soudu rozhořčenými, nevěřícnými výkřiky. „Tohle není spravedlivé!“ zvolala jedna z příbuzných obětí nehody, zatímco další rodinní příslušníci propukli v pláč. „Opravdu životy našich dětí mají tak malou cenu? Ani trest smrti by nebyl pro posádku dostatečný,“ zlobila se další přítomná. Po vynesení rozsudků vydaly rodiny obětí prohlášení, v němž uvedli, že je rozhodnutí soudu šokovalo a že spravedlnost nebyla naplněna.

I Čun-sok během potopení trajektu 16. dubna 2014 opustil loď mezi prvními a tím měl hrubě porušit své kapitánské povinnosti. Na trajektu bylo naloděno 470 lidí, z toho přes tři sta jich bylo středoškolských studentů na výletě. Nalezeno bylo pouze 295 těl. Dosud se nenašlo 9 těl. Pátrání bylo ukončeno na žádost rodin obětí. Blíží se totiž zima a záchranné akce začaly být pro potápěče nebezpečné.

Konec pátrání po devíti tělech

„Naši milovaní zůstávají uvěznění ve studené vodě a toto rozhodnutí je pro nás nesmírně bolestivé. Ale sami jsme požádali o zastavení pátrání kvůli obavám z bezpečnosti,“ řekla manželka jednoho z pohřešovaných.

Zodpovědnost by mělo nést i vedení společnosti, které trajekt patří, míní kapitán a bývalý námořní důstojník Ctirad Pacák. Trajekt byl totiž přebudován nad rámec možností původní konstrukce, a tak se pohybovala na limitu své stability. Majitele trajektu, miliardáře Ju Pjon-una, nalezla policie v čevrnu mrtvého. 

I Čun-sok pak reagoval vzhledem k situaci tím, že se snažil udržet stabilitu tím, že pasažérům doporučil nepohybovat se po lodi. Jeho základním selháním bylo podle Pacáka to, že v momentě, kdy náklon překročil míru, nenechal vypustit záchranné čluny, v nichž by našli útočiště cestující po skoku do vody.

Zpravodajka ČT Barbora Šámalová

„Trest smrti nepadl i proto, že se v Jižní Koreji používá velmi výjimečně. V podstatě ho dostávají jen sérioví vrazi. Tento proces byl velmi ostře sledován veřejností, která neměla vůči obžalovaným žádné sympatie a přála si trest smrti. V zemi se ale rozpoutala diskuse, zda za takových okolností může být soud vůbec nezávislý, protože obžalovaní si nedokázali ani sehnat právníky, nikdo je nechtěl hájit.“

Vysoký trest si vyslechl ještě hlavní lodní inženýr, který má jít na 30 let do vězení a zbylých třináct lidí poslal soud za mříže až na 20 let, uvedla tisková agentura Jonhap. Odsouzení mají ještě týdenní lhůtu na odvolání. 

„Soud se přiklonil k názoru obhajoby, která líčila posádku jako nekompetentní, aby se vyhnula obvinění z vraždy. Upozorňovala na to, že posádka jen dodržovala standardní předpisy. V podstatě z ní dělala obětního beránka,“ podotkla zpravodajka ČT Barbora Šámalová. Také podle obhajoby by hlavní podíl viny měla nést společnost, jíž trajekt patřil, a také zkorumpované úřady, od níž dostala loď certifikát, přestože byla nelegálně upravená. Zástupci společnosti sice stojí před jiným soudem, podle Šámalové jim ale hrozí relativně nízké tresty.

Tragická nehoda trajektu Sewol

16. dubna - Trajekt se 476 lidmi na palubě se začal potápět nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, během třináctihodinové plavby na ostrov Čedžu ráno místního časuVětšinu cestujících tvořili studenti jedné střední školy. Podle informací jihokorejského ministerstva bezpečnosti se během dne podařilo 164 lidí zachránit. Do záchranné akce se zapojilo 178 lidí, mezi nimi námořníci, příslušníci vojenského námořnictva i policisté.

17. dubna - Jihokorejská média napsala, že osmašedesátiletý kapitán trajektu I Čun-sok podle nepotvrzených zpráv opustil loď mezi prvními. Terčem kritiky byl i fakt, že posádka nařídila cestujícím zůstat na místě, přestože se plavidlo již potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny.

18. dubna - Prokuratura požádala soudy o vydání zatykače na kapitána lodi a policie ho následně zadržela. Možná příčina nehody zatím oficiálně nebyla stanovena. Podle sdělovacích prostředků loď v jednom okamžiku údajně provedla prudký obrat, což způsobilo náhlý přesun nákladu, který přepravovala. To mohlo být příčinou toho, že se začala naklánět, nabírat vodu a rychle se pak převrátila.

19. dubna - Kapitán I Čun-sok promluvil o okolnostech evakuace, kterou podle médií nařídil příliš pozdě. Kapitán, který se opakovaně omluvil cestujícím a rodinám obětí, čelil trestnímu stíhání kvůli údajnému zanedbání povinností ve službě a porušení zákonů o námořní plavbě. V policejní cele skončil i kormidelník a třetí palubní důstojnice.

21. dubna - Úřady zadržely další čtyři členy posádky ztroskotaného trajektu. Jihokorejská prezidentka Pak Kun-hje přirovnala postup některých členů posádky k vraždě.

23. dubna - Policie zatkla kvůli ztroskotání plavidla další členy posádky, celkem jich už zadržela 11. Prokuratura také provedla několik domovních prohlídek.

27. dubna - Premiér Čong Hong-wong oznámil svou rezignaci. Reagoval tím na kritiku, která se na jeho vládu snesla v souvislosti s řešením nehody trajektu. Veřejnost kritizovala vládu za pomalé tempo záchranných operací a informační chaos.

7. května - Katastrofu dílem způsobilo i přetížení lodi příliš velkým množstvím nákladu, který nebyl správně upevněn.

8. května - Jihokorejské úřady zatkly šéfa lodní společnosti Cheonghaejin Marine, která provozovala potopený trajekt Sewol.

15. května - Kapitán a tři členové posádky byli obviněni z vraždy.

19. května - Prezidentka Pak Kun-hje se omluvila za zkázu lodi Sewol a oznámila, že rozpouští pobřežní hlídku, která nedokázala oběti zachránit.

10. června - Začal proces s 15 členy posádky trajektu. Ti byli obviněni z více činů, mezi nimiž je i zabití a nedbalost.

22. července - Policie identifikovala mrtvé tělo miliardáře Ju Pjon-una jako hledaného majitele trajektu Sewol.

18. července - Celkový počet obětí nehody se vyšplhal na 304.

11. listopadu - Kapitána trajektu I Čun-soka poslal soud na 36 let za mříže. Hlavní lodní inženýr dostal 30 let vězení a dalších 13 lidí poslal soud za mříže až na 20 let.