Světové průplavy se přetahují o zakázky, na obzoru je další konkurence

Managua/Panama/Káhira - Panamský průplav si letos v srpnu připomněl sto let od svého otevření. O problematice budoucnosti globálních průplavů se v poslední době hojně diskutuje nejen kvůli tomuto výročí, ale především proto, že mezi kanály zuří konkurenční boj. Ten se v souvislosti s chystanou stavbou nového lodního průplavu v Nikaragui pravděpodobně do budoucna ještě zostří.

Panamský průplav a jeho suezský rival už toho hodně pamatují a je evidentní, že svou současnou kapacitou nárokům moderní lodní přepravy v rámci stále intenzivnějšího mezinárodního obchodu prostě nestačí. Na obou místech proto probíhají rozsáhlé práce.

V Panamském průplavu je jejich cílem zdvojnásobit kapacitu a dokončit třetí pár zdymadel, jež udrží i největší kontejnerové lodě. Vše by mělo být hotové do konce příštího roku. Nad termínem však visí velký otazník, zejména vzhledem k předchozím opakovaným posunům dokončení projektu. Panamský průplav už nicméně „upgrade“ potřebuje jako sůl, neboť v posledních letech jeho podíl na dopravě mezi Asií a východním pobřežím USA klesl - a to na úkor Suezu.

Také Egypťané mají ambiciózní plány. Doslova monumentální. Za asistence šesti mezinárodních společností se pustili do vytvoření nového Suezského průplavu souběžného s nynějším kanálem v celkové délce 72 kilometrů. Cesta průplavem dnes trvá nejméně jedenáct hodin. K tomu ještě 18 hodin čekání, než vůbec může loď vyplout. Nový Suez by měl tento čas zkrátit na čtvrtinu.

Když se dva perou, bude se smát třetí?

Na obzoru je ovšem ještě třetí hráč - nový lodní průplav v Nikaragui. Proveditelnost jeho stavby už oficiálně posvětily nikaragujské úřady. Stavba v hodnotě 50 miliard amerických dolarů (více než bilion korun) začne letos 22. prosince a do roku 2020 by měla být jejím výsledkem nová vodní cesta o délce 278 kilometrů, delší, hlubší a širší než Panamský průplav.

Trasa nového průplavu nazvaného Interoceanic Grand Canal má procházet kolem Nikaragujského jezera, největšího ve střední Americe. Kritici plánu se obávají dopadu stavby na životní prostředí, zvláště s ohledem na to, že jezero je důležitým zdrojem vody pro celou zemi. Vláda si naopak od projektu slibuje injekci pro ekonomiku a práci pro desítky tisíc lidí.

„Všichni, kdo nedostali pořádné informace, budou určitě s projektem souhlasit, protože je to v jejich prospěch. Budeme mluvit s každým z nich, s každou komunitou, s každým soukromým vlastníkem,“ slíbil Telemarco Talavera, mluvčí projektové komise kanálu.

Za plánem průplavu stojí čínský podnikatel Wang Ťing. Doposud však nemá žádné zkušenosti s rozvojem nebo financováním velkých infrastrukturních projektů, jako je plánovaný průplav. Firmu Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd (HKND Group), která je oficiálním investorem projektu, založil Wang teprve v srpnu 2012, což vyvolalo otázky o životaschopnosti celého díla.