Návrat tramvají do amerických měst: Ambiciózní plán skomírá

Washington - Návrat tramvají do amerických měst byl ještě před několika roky ambiciózním projektem, který měl pomoci tamnímu průmyslu. Záměr sice dostal zelenou přímo z Obamovy administrativy, avšak kvůli problémům hlavního dodavatele a dalším průtahům zůstala vize z velké části jen na papíře.

Čtyři kilometry nových kolejí v ulicích Washingtonu měly znamenat návrat tramvají do hlavního města USA takřka po půl století. První vlaštovka se ale možná změní v labutí píseň. Na zmrtvýchvstání tramvají ve Washigntonu se má podílet i česká forma Inekon, která sem už před několika lety dodala první soupravy.

Trasa vede z provizorního depa na okraji města k okraji centra, tedy zatím spíš odnikud nikam. Ostrý start se po řadě kontroverzí opakovaně odkládá, řidiči tramvají i aut si na sebe teprve zvykají. Stále také není jasné, jak se bude za jízdu platit.

Několikaleté zpoždění ve Washingtonu jako by ilustrovalo potíže jinde v Americe - federální vláda si od podpory tohoto druhu dopravy slibovala, že v recesi pomůže na svět pracovním místům. Jenže americké firmy za dekády, kdy ulice ovládla auta, zapomněly, jak se tramvaje vyrábějí. Navíc na rozdíl od aut pro ně například neexistují jednotné předpisy, připomíná list The Washington Post.

Cizí podniky - včetně českých - by byly schopné tuto mezeru zaplnit, jenže nejsou americké. A to je hlavní problém. Podle jednoho radního ve Washingtonu byli Češi vyšachováni z dalších dodávek pro metropoli, i když podle všeho přišli s lepší nabídkou - zakázku měla získat firma z Oregonu.

Tramvaje čeká v Americe ještě hodně práce, aby se dostaly z vedlejší koleje na tu hlavní. Některá města to ale i přes mohutnou ropnou a automobilovou lobby dokázala. I když takové legendy jako z těch v San Franciscu se z nich už asi nikdy nestanou.