Vláda USA chtěla pomocí raperů svrhnout kubánský režim. Nepovedlo se

Washington/Havana – O tom, jakou sílu může mít hudba, se v posledních letech přesvědčila americká vláda. Jednou z rozličných metod, kterými se snažily Spojené státy změnit poměry na komunistické Kubě, bylo ovlivňování hiphopové scény. Agentura USAID chtěla získávat místní rappery, aby mezi lidmi vyvolávali protivládní nálady. Operace se ale nezdařila.

Do světa křičeli to, co si mnozí neodvážili ani pomyslet. Stali se hlasem šikanovaných Kubánců, kteří je milovali. Takové bylo raperské duo Los Aldeanos v roce 2009, kdy si je podle odtajněných dokumentů vyhlédla americká USAID.

Rapovou kapelu navštívil srbský muzikant a producent Rajko Božić, který měl s vlivem hudby na politiku své zkušenosti. Jeho bělehradský Exit festival pomohl v roce 2000 k pádu Slobodana Miloševiče. A stal se z něj fenomén. „Nebudu tady říkat, že jsme ho svrhli. Že jsme byli tím hnutím, které svrhlo Miloševiče. Ale přesvědčilo to lidi o tom, že je to možné,“ říká dnes skromně Božić.

Na Kubu přijel před pěti lety s tím, že chce texty Los Aldeanos přinést širšímu publiku. O jeho napojení na americkou vládu prý muzikanti nevěděli. „Nebylo úplně jasné, jaké jsou jeho záměry. Zdá se ale, že šlo přesně o to, čemu jsem se chtěla vyhnout, a to je politická manipulace s Los Aldeanos,“ vzpomíná bývalá manažerka kapely Melisa Rivierová.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/CuboImages
Autor: Riccardo Lombardo

Dvojice začala koncertovat po celém ostrově a natočila propagační DVD. To všechno s nevyřčeným záměrem USAID dokázat mladým Kubáncům, že se komunismu mohou postavit. Jenže vláda si to nenechala líbit – poslední kapkou byl festival nedaleko Havany, kde se v srpnu 2010 Los Aldeanos pustili do kritiky režimu za přítomnosti 15 000 diváků. „Mechanismus režimu je korupční a manipulační. A policie, k té cítím spíš lítost než nenávist, protože se tak strašně plazí při zemi, že ani netuší, že je obětí systému,“ pronesli tehdy.

Příběh skupiny Los Aldeanos ukazuje i dokument Viva Cuba Libre – rapová vzpoura, který se představil letos na jaře na festivalu Jeden svět.


Následovalo zatýkání, zabavování techniky a zákazy koncertů. Los Aldeanos byli pod dohledem, a zatratili tak svůj původní hlas. „Myslím, že je zneužili. Využili je jako nástroj a oni tím přišli o svou autentičnost,“ soudí Rivierová.

Členové tandemu Bian Óscar Rodríguez Gala a Aldo Roberto Rodríguez Baquero už dva roky žijí a pracují na Floridě. A i když tam mohou říkat, co chtějí, rapují dnes hlavně o životě obyčejných lidí a chudobě. Politický náboj takřka zmizel.