Pátrání po zmizelém letadle AirAsia se 162 lidmi přerušila noc

Jakarta - Pátrací týmy přestaly přes noc hledat letoun Airbus nízkonákladových aerolinek AirAsia. Ten se ztratil na trase ze Surabaje v Indonésii do Singapuru. Na palubě bylo celkem 162 lidí. Podle indonéských úřadů letoun ještě před zmizením požádal o změnu trasy, zřejmě kvůli počasí. Objevily se nepotvrzené informace, že se v Jávském moři našly trosky - poblíž ostrova Belitung.

AirAsia uvedla, že se v letadle nachází 155 cestujících a posádka. Pravidelná linka mezi druhým největším městem Indonésie a Singapurem je podle BBC oblíbená mezi Indonésany, kteří míří do Singapuru za nákupy a zábavou. Chtěli si užít vánoční dovolenou.

Rodiny a známí pasažérů se shromáždili na letišti v Surabaji, kde netrpělivě čekají na nové informace o svých blízkých. „Měl jsem tam sedm přátel. Původně jsem měl letět s nimi, ale na poslední chvíli jsem letenku zrušil. Ještě dneska mi jeden z nich volal, jestli si to nerozmyslím. Loučili jsme se slovy: 'Uvidíme se po Novém roce.' Je to strašné. Modlím se za ně,“ konstatoval známý ztracených cestujících Purnomo.

Kapitán je podle společnosti zkušený. Nalétáno má přes 6 100 hodin. Letadlo mělo podle plánu přistát v Singapuru v 01:30 SEČ. Nyní je považováno za pohřešované. „Vzhledem k tichu a k tomu, že nejsou žádné zprávy o tom, že by lokátory dávaly signál, kde stroj je, tak se lze obávat nejhoršího. Trasa do Singapuru vedla převážně nad mořem, takže v případě, že se stalo něco špatného, tak v lepším případě došlo k pokusu o přistání na hladině. V horším případě se letadlo dostalo do situace, ze které nebylo rozumného východiska, takže se z té výšky zřítilo. To pak bývá katastrofa se vším všudy – bez přeživších,“ podotkl letecký publicista Martin Velek.

Na palubě je 162 osob

  • 138 dospělých, 16 dětí a jedno novorozeně
  • Dva piloti, pět členů palubního personálu
  • Většina osob na palubě jsou Indonésané
  • Šest cestujících je z jiných zemí: tři z Jižní Koreji, jeden občan z Francie, jeden z Malajsie, jeden ze Singapuru a jeden Brit (Británie identifikovala svého občana jako ředitele energetické firmy Chi Man Choie, který letěl s dvouletou dcerou do Singapuru za manželkou.)

Zástupce ministerstva dopravy Hadi Mustofa indonéské televizní stanici MetroTV sdělil, že letoun Airbus 320-200 s číslem letu QZ 8501 odletěl ze Surabaje v 05:35 místního času a z radarů zmizel 42 minut poté. Dodal, že pilot před ztrátou kontaktu požádal řízení letového provozu, aby mu umožnilo změnu trasy.

Další představitel ministerstva Joko Muryo Atmodjo na tiskové konferenci dodal, že posádka nevyslala žádný tísňový signál. Upřesnil také, že letadlo se před ztrátou kontaktu nacházelo v prostoru mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu. Posádka podle něj požádala o povolení vystoupat z výšky 9 700 metrů na 11 500 metrů, aby se letoun vyhnul mračnům. „Celý víkend jsou tu bouřky, jedna z nich tu zuří i teď,“ konstatovala zpravodajka BBC v Indonésii Anna Jonesová.

Martin Velek, letecký publicista

„Pokud to byl případ bouřkové oblačnosti, tak se jí posádka chtěla vyhnout, protože takovou bouřkou prolétnout nelze. Jestli se chtěla dostat nad ní, tak letadlo ve velkých výškách je zase hůře ovladatelné, vzduch je tam řídký. Prudké zásahy do řízení tam mohou způsobit pád do vývrtky.“


Pomoc při pátrání nabídla Malajsie a Austrálie. Kuala Lumpur poslal do oblasti lodě a letadlo. Indie má poblíž tři lodě a hlídkovací letadlo. „Všem složkám jsem nařídil, aby zahájily pátrání v oblasti, nad kterou se stroj odmlčel. Zapojená je jak indonéská armáda, tak Národní garda, i všechny pobřežní i jiné záchranné složky. Všechny lodě, které oblastí proplouvají, mají rozkaz hlásit cokoliv podezřelého,“ uvedl indonéský ministr dopravy Ignatius Jonan.

Indonéská pátrací a záchranná agentura (Basarnas) oznámila, že nezaznamenala žádný signál z lokačního majáku, který se aktivuje při nárazu nebo v případě pádu letadla do vody. Nespustí se naopak, jestliže letadlo přistane řízeně na vodě.

Trosky se zatím nenašly, příbuzní čekají na zprávy

Rybářské lodě a další plavidla vyrazily z největšího města ostrova Belitung, aby prohledaly oblast, kde byly podle místních zpráv zahlédnuty trosky. „Je pod mrakem a oblast je obklopena mořem. Pořád jsme na cestě a nechceme dělat předčasné závěry, co se s letadlem stalo,“ konstatoval mluvčí vzdušných sil. Šéf námořních sil ale BBC sdělil, že se zatím žádné trosky nenašly. Viditelnost je prý nejvíc na 10 kilometrů. V oblasti je navíc noc, takže pátrání bylo na několik hodin přerušeno.

Podle BBC měl problém i další stroj společnosti AirAsia mířící z Penangu do Langkawi. Podle malajsijského listu New Straits Times se musel kvůli technickým potížím vrátit na letiště.

  • Indonéskou AirAsia vlastní ze 49 procent malajsijská společnost AirAsia, která patří malajsijskému podnikateli Tonymu Fernandesovi. Skupina AirAsia má pobočky také v Thajsku, v Indii a na Filipínách. Funguje od roku 2002 a neměla za tu dobu žádnou nehodu.
  • Pohřešovaný dvoumotorový Airbus byl vyroben před šesti lety a má za sebou 23 tisíc letových hodin. Na jeho palubu se vejde 180 lidí.


Video Redaktorka ČT: Pilot zřejmě nezvládl obtížný terén a špatné počasí
video

Redaktorka ČT ke ztracenému letadlu: Pilot zřejmě nezvládl obtížný terén a špatné počasí

Redaktorka ČT ke ztracenému letadlu: Pilot zřejmě nezvládl obtížný terén a špatné počasí

Z8 28.12.2014

Letecký publicista: Ve velkých výškách je letadlo hůř ovladatelné

2014 - Smutný rok malajsijských aerolinek

Letos v březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu letadlo společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě a rozsáhlé pátrání po něm zůstává stále bez výsledku. Stroj se podle oficiální verze 8. března zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy.

Letoun malajsijské nízkonákladové společnosti AirAsia
Zdroj: ISIFA / EPA

Další letoun byl pak na lince MH17 sestřelen 17. července nad Ukrajinou. Všech 298 pasažérů v něm zahynulo.