Ukončete nástup, stoupáme. V La Paz vozí obyvatele místo metra síť lanovek

Bolívijské město La Paz dlouho bojovalo s dopravními zácpami. Postavit tam metro bylo ale kvůli komplikovanému terénu nereálné. Radní proto přišli s originálním řešením. Místo metra nechali vybudovat síť lanovek. Svezl se jimi i reportér Objektivu.

Video Objektiv
video

V bolívijském La Paz jezdí místo metra lanovka

La Paz je nejvýš položené administrativní město na světě. Jeho lanovka je se svými jedenácti kilometry a víc než čtyřmi stovkami kabin největším a nejvýš postaveným městským lanovkovým systémem. Nejvýš položená stanice se nachází 4090 metrů nad mořem.

Síť funguje v La Paz přibližně rok a půl a plní roli neexistujícího metra. Postavení podzemní dráhy by totiž bylo příliš nákladné. „Město leží na prudkých svazích. Máme tu víc než dvě stě podzemních řek. Jeden kilometr metra v La Paz by byl ten nejdražší kilometr na světě,“ vysvětluje ředitel tamního dopravního podniku César Dockweiler.

Lanovku v Bolívii provozuje státní podnik, vybudovala ji ale rakouská společnost. A odbavovací turnikety dodala česká firma. Jednorázové jízdenky v sobě ale nemají čip, a turnikety proto většině cestujících otevírá obsluha. Na rychlost odbavení a cestování to podle pasažérů vliv nemá.

„Cestování do mnoha míst je mnohem rychlejší než dřív. Když jsem jezdil autobusem, tak to trvalo dlouho. Teď se můžu spolehnout, že přijedu včas,“ pochvaluje si třeba Ramiro, jeden z obyvatel města.

Josilla zase dodává, že lanovka je pro ni výhodnější, i když stojí jednorázová jízdenka o třetinu víc než lístek na autobus. „Stojí sice tři boliviany, ale nemusím přestupovat. Na stejné trase bych jinak musela za autobus platit třikrát různou cenu.“ Některým pasažérům se cesta zkrátila dokonce z hodiny a půl na pouhých pětadvacet minut.

Kromě lanovky v La Paz městská veřejná doprava tak, jak ji známe z Evropy, skoro neexistuje. Než město síť vybudovalo, museli se obyvatelé spoléhat na komplikovaný systém většinou soukromých taxiků, autobusů nebo minibusů, které žádné jízdní řády nemají. Dostat se do přeplněných minibusů je ale zvlášť k večeru na mnoha místech téměř nemožné.

Cestování lanovkou je oproti tomu úplně jiný styl. Pasažéry vznášející se v kabinách vysoko nad ulicemi netrápí hluk klaksonů ani smog a ještě si můžou užívat úchvatné pohledy na město. Podle provozovatele je i bezpečnější. Za rok jejího fungování zaregistroval údajně jedinou nepříjemnou nehodu, při které se zranilo několik lidí. Na jednu z kabin se totiž za jízdy zřítil vysoký eukalyptus.

To, že Bolivijci nemají z lanovky strach, dokazuje její vysoká oblíbenost. V prvním roce provozu přepravila dvacet milionů pasažérů, tedy víc než dvojnásobek počtu obyvatel celé Bolívie.

Síť má zatím tři linky, během následujících let ale město plánuje vybudovat další, které spojí centrum s předměstími. „V současnosti máme plán rozvoje až do roku 2030. Letos jsme začali pracovat na budování dalších šesti linek. La Paz tedy bude mít do té doby celkem devět linek, které budou dohromady měřit na třicet kilometrů,“ plánuje šéf dopravního podniku Dockweiler.

Vedení La Paz věří, že po výstavbě dalších šesti linek se podaří nejen urychlit cestu dalším tisícům pasažérů, ale i zlepšit znečištěné ovzduší města.

/*json*/{"map":{"lat":-16.354773952543642,"lng":-65.21481159501953,"zoom":6,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[{"lat":-16.06692895745011,"lng":-68.02734375,"type":"1","description":"La Paz (Bolívie)"}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/