Aerosalon Le Bourget: Předvedly se novinky na poli letecké techniky

Končí tradiční aerosalon Le Bourget u Paříže. Největší světový veletrh letecké techniky je přehlíkou toho nejlepšího, co odvětví aktuálně nabízí, a zároveň se zde uzavírají nové kontrakty výrobců letadel. O pozornost zde soupeří velcí hráči, jako jsou Airbus či Boeing, ale i menší výrobci. Představuje se i řada technologických experimentů a novinek, jako například letadlo, které můžete zaparkovat v garáži, či satelit, který se vejde do batohu, upozornila agentura AP.

Kdo by neznal otravné zácpy na silnicicích? Polská společnost Metal Masters si je toho vědomá a tak představila své jednosedadlové letadlo, které je dost malé na to, aby se vešlo i do garáže. Letadlo Flaris, experimentální stroj, váží 700 kilogramů, tedy méně než polovinu hmotnosti průměrného vozu. Je velké jako auto a jeho cena je zatím 1,5 milionu eur (41 milionů Kč). Do skleněného kokpitu se vejde pouze pilot a stroj létá pod letovou výškou regionálních komerčních letadel. Pro vzlet potřebuje rozjezdovou travnatou plochu dlouhou 600 metrů.

Airbus zase přišel s modelem letadla s nulovými emisemi oxidu uhličitého. Jeho plně elektrické letadlo E-fan nepotřebuje ropu nebo vodu, pouze baterie, které piloti mohou nabít během hodiny. Dvousedadlový letoun by se mohl objevit na trhu v roce 2017, ale podle technického ředitele Jeana Bottiho by se Airbus mohl zaměřit i na větší letadlo se 100 sedadly.

Přesměrovat dotykem prstu letadlo? Proč ne

Jedna americká společnost se zase domnívá, že piloti by mohli pracovat s přístroji v kabině jako s chytrým telefonem, tedy jednoduše dotykem prstu. Esterline předvedla celoskleněný kokpit, který vypadá jako otevřená dotyková obrazovka, pro vojenská a lehká útočná letadla. Podle firmy mohou obrazovky pomoci pilotům sledovat důležité údaje a lépe vyhodnocovat situaci a reagovat. „Jedním dotykem prstu můžete v podstatě nasměrovat či přesměrovat letadlo a vyhnout se oblastem turbulencí,“ uvedl viceprezident pro marketing firmy Steven Luys.  

A co se stane, když do kokpitu Boeingu posadíte vojenské piloty? Pak můžete být svědky toho, jak letoun 787 Dreamliner, tedy letadlo dlouhé 61 metrů, vzlétlo téměř vertikálně. Jak by takový start působil na cestující na palubě, zvláště na jejich žaludky, není ovšem jasné. Vy se ale na tento manévr můžete podívat zde:

Inovace a technologické novinky Boeingu činí veletrh dobře zapamatovatelným:

Ukázky umění dronů pro profesionální využití:

Přehlídky leteckých společností: