Češi se moře nebojí, historická plachetnice vyráží na prestižní závod

Česká plachetnice La Grace, replika korzárské lodi českého mořeplavce Augustina Heřmana ze 17. století, vyrazila na populární závod historických plavidel Tall Ship Race. „Letošní ročník se bude konat mezi Irským Belfastem, Norským Aalesundem a Kristiandsendem a Dánským Aaleborgem,“ přiblížil kapitán lodi Josef Dvorský. Právě na tomto závodě přitom posádka české plachetnice přede dvěma lety zazářila, když se jí podařilo zvítězit v hlavní i několika dalších kategoriích. „Cílem je pokusit se obhájit absolutní vítězství z roku 2013. Na základě hodně vyrovnaných výsledků doufám, že bychom se mohli ucházet o přední pozice,“ dodal Dvorský.

Titul v největším a nejslavnějším závodě školních a historických lodí v roce 2014 posádka české lodi obhájit odmítla. „Důvodem byl nejenom nedostatek potřebných financí, ale i ten fakt, že se pohár za rok 2014 po mnohaletém vítězství ruských lodí přebíral v Ruském Soči na konci olympijských her,“ vysvětlil Dvorský.

Pro letošní ročník soutěže si Dvorský a jeho posádka sice věří, upozorňuje ale, že spoléhat na jednoduchou obhajobu titulu rozhodně nelze. „Pomýšlet na výsledky, kterých jsme dosáhli minule ve Středomoří, se neopovažuji,“ upozornil Dvorský s tím, že jde o hodně těžký závod na oceánu. „Odehrává se v zemích, kde jsou doma špičkové lodě, na rozdíl od závodu v roce 2013, který se plul ve vodách, které dobře znám,“ srovnal Dvorský.

Loď vznikla vlastníma rukama

Repliku pirátské lodi z 18. století se po dvou letech práce v  egyptské loděnici podařilo postavit Josefu Dvorskému a dalším 300 dobrovolníkům. Některé její části ale vznikly v Česku, především v truhlářské dílně Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí. „Nejtěžší bylo udělat první krok - bez peněz, bez zkušeností a tradice. Pak už to šlo mnohem lépe,“ vypráví Dvorský. „Ukázalo se, že lidi stále ještě umí snít, hrát si a touha po poznávání dalekých krajů v nás zůstala. Postavit si svou 'Archu' v podobě La Grace nám otevřelo právě tyhle možnosti. Chtělo to jen věřit, že to dokážeme a vyhrnout si rukávy,“ dodává už optimističtěji.

Česká plachetnice La Grace byla na vodu spuštěna v roce 2010. V roce 2011 se La Grace přeplavila z Egypta na Rhodos a k Athénám, kde byl slavnostní křest. Poté se vydala do Itálie a na Kanárské ostrovy, odkud se vydala na plavbu do Karibiku, kde strávila zimu. Na jaře pak překonala Atlantik podruhé a vrátila se zpět k ostrovu Elba.

Koncem října 2012 La Grace ztroskotala u španělského města Marbella, když se jí v noci při silném větru a vlnobití uvolnila kotva a loď byla zanesena na mělčinu. La Grace se asi hodinu po půlnoci za silnějšího větru a asi metrových vln utrhla z kotvy a jižní vítr ji zahnal na mělčinu u pláže v Marbelle. Posádka lodi se zachránila sama. Z Čech do Andalusie okamžitě vyrazil záchranný tým pod vedením jednoho z majitelů lodi Josefa Dvorského. „Půjčil jsem milovanou loď cizímu kapitánovi a po deseti dnech jsem byl ve spánku vzbuzen zprávou co se stalo! Na druhou stranu mě tato událost ubezpečila o tom, že to, co děláme, má smysl. Spontánní pomoc v podobě peněz i dobrovolníků na opravu připomínala obnovu národního divadla,“ vzpomíná Dvorský.

Tall Ships regata je závodní i společenská přehlídka krásných lodí, kdy v každém ze zapojených měst se o víkendu koná festival Tall Ships, při kterém si lidé mohou prohlédnout všechny zúčastněné lodě a nechybí ani kulturní a sportovní program.


Po téměř rok trvajícím úsilí byla opravená La Grace opět spuštěna na vodu v srpnu 2013. Na podzim tohoto roku se La Grace zúčastnila závodu Mediterranean Tall Ships Regata, v němž se jí po dramatickém větrném průběhu podařilo zvítězit. „V oblasti byla silná bouře, nám se ji podařilo díky dobře zvolené závodní taktice projet po jejím okraji, takže nás nápor větru nezasáhl naplno,“ komentoval meteorologické podmínky posledního dne kapitán La Grace Josef Dvorský. Kromě hlavních závodů vybojovala La Grace další ceny i v doplňkových sportovních soutěžích. V roce 2014 navštívila La Grace několik námořních festivalů v jižní Francii a na severu Itálie a většinu léta strávila plavbami kolem Elby.

Plachetnice La Grace je věrnou replikou brigy z druhé poloviny 18. století. Její konstrukce navazuje na plány, které v roce 1768 v knize Architectura navalis mercatoria vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman. Plachetnice je dlouhá 32 metrů a široká šest metrů, stěžně o výši až 25 metrů nesou plachty o celkové ploše bezmála 400 metrů čtverečních. Český námořník Augustin Heřman ve službách nizozemské Západoindické společnosti v 17. století několikrát přeplul Atlantik. Po osamostatnění se usadil v tehdejším Novém Amsterodamu, dnešním New Yorku. Tam zakoupil korzárskou loď La Grace (Půvabná) a přepadal s ní španělské obchodní lodi v karibské oblasti. Později se stal největším vývozcem indiga a tabáku v Americe, získal veliké panství v Marylandu a byl povýšen do šlechtického stavu.