Nabídky last minute zájezdů u cestovních kanceláří vrcholí

Praha - I v době letošních prázdnin nabízejí tuzemské cestovní kanceláře širokou nabídku zájezdů na poslední chvíli. Četnost finančně výhodných zájezdů je způsobena nedodržením kapacit, které během roku kanceláře smluvně uzavřou s hotely a ubytovacími jednotkami. Narychlo se tak snaží dohnat ztrátu na chybějící kapacitě a se snahou rychle doplnit místa nabízejí finančně výrazně výhodné zájezdy.

„U zájezdů na poslední chvíli může klient ušetřit až 20 procent,“ udává Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. V některých případech mohou ceny dosahovat 30 až 40procentního snížení. Výše slevy zájezdu je úměrná chybějícím kapacitám ve smlouvách. V krajním případě se cestovní kanceláře dostávají pod finanční tlak a jsou nuceni prodávat za ceny, kterými prodělají. „Pokud mají cestovní kanceláře předem nasmlouvané garance míst, při hrozbě nedodržení se cena přiblíží v případě ubytování či charterových letů až o polovinu. Kanceláře se tak snaží vyhnout stoprocentnímu poplatku za storno,“ dodává Okamura.

Mnoho cestovních kanceláří letos dodatečně uzavřelo nové kapacitní smlouvy. Reagovalo na zvýšený zájem o některé destinace již v prvním termínu během roku, kdy jsou ceny zájezdů zlevněny z důvodu časného zakoupení, jak uvedl Michal Tůma z internetové cestovní agentury invia.cz. Především destinace jako Řecko, Turecko či Itálie jsou v lastminutových nabídkách četně zastoupeny.

Příčinou důvěry kanceláří v zájem klientů o středomořské destinace je zvyšování životní úrovně českých občanů a stagnace zájmu o nejoblíbenější místo dovolených - Chorvatsko. Lidé se začínají poohlížet po změně a jiných možnostech, neboť Chorvatsko je již mezi českými turisty ve většině případů důvěrně známé. Mnoho kanceláří však přecenilo zájem o některé destinace a nyní nestíhají zaplnit volná místa. „Především Řecko je v letošní nabídce last minute opravdu výhodné,“ dodává Okamura.

Problémem některých nezávislých cestovních kanceláří je udávání zavádějících cen v informačních zdrojích. Při nepozorném čtení smluvních podmínek je klient často překvapen, že konečná cena zájezdu je vyšší i o několik tisíc korun. Kanceláře totiž udávají základní cenu bez dalších poplatků, které jsou dodány v sekundárních zdrojích či uvedeny nepřehledně. V Asociaci cestovních kanceláří je zastoupeno 271 firem. Ty mají nařízeno jasně udávat veškeré platby, které jsou spojeny s celkovou cenou zájezdu.