Vlak na dovolenou nemusí být drahý, jízdné ale není snadné zjistit

Praha – Cestování vlakem po Evropě je jistě nejpohodlnější způsob – cestující mají více prostoru než v autě, cestují klidněji než v autobusu, oproti letadlu u sebe mají po celou dobu zavazadla. Vlaky jsou ale pomalé. S výjimkou vysokorychlostních tratí nemohou ani zdaleka konkurovat letadlům, v mnoha případech jsou také pomalejší než auta. Především se ale s železnicí nese pověst drahého cestování. Jízda vlakem za hranice skutečně není levná, v řadě případů ale nemusí být děsivě drahá. Je ale nutné cestu složitě připravit, v nabídce je totiž mnoho druhů jízdenek, z nichž ty levnější železničáři vydají pouze na požádání.

Jednoduchá jízdenka

Železniční dopravci žijí především z vnitrostátního provozu. Cesta přes hranice je velmi drahá, zejména pro české cestující uvyklé tarifu Českých drah. Cena jízdenky vychází z tzv. tarifu TCV, jehož základem jsou vnitrostátní tarify jednotlivých zemí. Cestující tak například za cestu z Prahy do Berlína českou cenu za úsek z Prahy do pohraničního bodu Schöna a za zbytek jízdy platí cenu podle tarifu Německých drah. Cesta z Prahy do Berlína je tak zhruba třikrát dražší než z Prahy do Ostravy, ačkoli jsou Ostrava i Berlín od Prahy podobně daleko.

Příklady cen obyčejných jízdenek (2. třída)

Praha – Berlín: 57 €

Brno – Drážďany: 44 €

Praha – Hamburk: 109 €

Praha – Paříž (přes Mnichov): 199 €

K jedoduché mezistátní jízdence je navíc nutné mít u řady vlaků různé doplatky, v tzv. prémiových produktech jednotlivých železnic je totiž často možné cestovat pouze s místenkou. Připlácí se ve francouzských TGV, italských Eurostar i českých, slovinských nebo chorvatských pendolinech. Hlavní výhodou mezistátní jízdenky je její otevřenost – platí měsíc a cestu je možné zahájit kdykoli.

Relační jízdenky

Velcí železniční dopravci nabízejí různé slevy pro vybrané dálkové relace. České dráhy prodávají jízdenky eTiket, které lze sehnat pouze v internetovém obchodu a prodávají se buď pouze na cestu z Česka, nebo jako zpáteční. Německé dráhy nabízejí pro přeshraniční cesty jednak lístky Europa Spezial pro jízdy přímými vlaky do zahraničních metropolí, v některých případech lze cestovat i s přestupem. Existují i lístky Prag-Spezial nebo London-Spezial pro spojení konkrétních měst – první jmenovaný platí ve vlacích Mnichov–Praha, druhý v relaci Berlín–Londýn.

Příklady cen jízdenek eTiket a Europa-Spezial (2. třída)

Praha – Berlín: 29 €

Brno – Drážďany: 19 €

Praha – Hamburk: 39 €

Praha – Paříž: 68 €

I v pokladnách ČD lze sehnat jízdenky Spar-Night platné v nočních vlacích v západní Evropě, v jejichž ceně je zahrnuta jak jízdenka, tak rezervace místa v ubytovacím voze. Relační jízdenky výrazně snižují náklady na přeshraniční cestování vlakem, jejich počet na spojení a den však bývá výrazně omezen. Zatímco Německé dráhy obvykle po vyprodání nejlevnějších lístků nabízejí vyšší cenovou hladinu, České dráhy po vyprodání nabízejí už jenom jednoduché drahé jízdenky.

Interrail a jiné síťové lístky

Kdo se chystá intenzivně cestovat po Evropě na dlouhé vzdálenosti, může si koupit jízdenku Interrail Global Pass. S ní je možno cestovat po zvolenou dobu běžnými vlaky bez jakýchkoli dalších doplatků. Interrail je ale relativně drahý, vyplatí se tedy například při cestách typu Česko – Španělsko nebo k velmi intenzivnímu cestování po několika zemích z hustou sítí tratí. K jízdence Interrail je ovšem nutné platit veškeré příplatky ve vlacích vyšší kvality resp. nočních vlacích. Seznam vlaků, v nichž je nutné mít místenku, dostane turista při nákupu jízdenky. Druhým problémem jsou soukromí dopravci, z nichž řada jízdenky Interrail neuznává.

Příklady cen síťových jízdenek (2. třída)

Interrail Global Pass (platí 5 z 10 dnů): 249 €/159 € (do 26 let)

Interrail Global Pass (platí 15 dnů): 399 €/279 € (do 26 let)

Interrail France Pass (platí 4 dny z měsíce): 209 €/136 € (do 26 let)

Schönes-Wochenende-Ticket (Německo): 37 € (platí až pro pět lidí)

Bayern-Ticket (Bavorsko): 28 € (platí až pro pět lidí)

Lístky Interrail se prodávají i pro cestování pouze po jedné vybrané zemi, ceny tzv. One Country Pass je nižší než celoevropského lístku. Zároveň někteří dopravci nabízejí vlastní síťové jízdenky. V Česku je velmi populární víkendová SONE+, v Německu existuje obdobná nabídka Schönes-Wochenende-Ticket. Celodenní cestování v jedné spolkové zemi umožňují také tzv. Länder-Tickety. Obě nabídky jsou však omezeny pouze pro cestování regionálními vlaky. Některé z nich sice svoji rychlostí odpovídají českým rychlíkům, do vysokorychlostních ICE ale s německými síťovými jízdenkami nelze nastoupit.

Příplatky

Většina evropských železničních společností už nevybírá příplatky v tzv. vlacích vyšší kvality (Intercity, Eurocity). Zároveň ale dopravci až na výjimky chtějí dodatečné peníze za cestování svými „prémiovými“ produkty. Příplatky nejsou nutné pouze v německých vysokorychlostních ICE a rakouských vlacích Railjet.

Příklady příplatků v denních vlacích (2. třída)

TGV (Francie): 6 €, AVE (Španělsko): 10 €, Eurostar (Itálie): 10 €, ICN (Chorvatsko): 5 €, Ekspres Intercity (Polsko): 6,30 €, Intercity (Slovensko): 3 €

Ceny rezervací v nočních vlacích CNL (2. třída)

k sezení: 4/10 € (běžné kupé/sklopné sedačky)

lehátko: 20/30 € (čtyřmístný/šestimístný oddíl)

lůžko: 40/60/100 € (třímístný/dvoumístný/jednomístný oddíl)

Snadné přestupy, nesnadná zpoždění

Železniční dopravci jsou schopni velmi dobře spolupracovat při přípravě jízdních řádů. Neexistuje sice už většina transkontinentálních spojů (jeden z denních vlaků z nejdelší trasou je dnes Vindobona jezdící i přes Prahu a Brno), vlaky na sebe ale dobře navazují. S jedním přestupem tak je možné jednoduše dojet například z Prahy do Paříže nebo do Splitu.

Cesty vlakem z Prahy do evropských měst:

  • Praha – Paříž: 13 hodin přes Mnichov a Stuttgart (vlaky R 354, ICE 514, TGV 9570) nebo 19 hodin přes Berlín (EC 172 a CNL 450)
  • Praha – Řím: 19 hodin přes Vídeň (EC 173 a EN 235) nebo přes Norimberk a Mnichov (R 352, ICE 721, CNL 485)
  • Praha – Split: 24 hodin přes Záhřeb (R 207 a ICN 1523) nebo 20 hodin přes Vídeň a Záhřeb (EC 77, EC 159, B 825)
  • Praha – Kodaň: 12 hodin přes Berlín (EC 178 a ICE 35)
  • Praha – Amsterdam: 14 hodin přímým vlakem (EN 456)
  • Praha – Moskva: 31 hodin přímým vlakem (R 409)

Vlaky na sebe ale většinou nečekají. Pokud přijede jeden dálkový mezistátní vlak s velkým zpožděním, druhý přestupujícím cestujícím ujede. Od loňského roku ovšem platí v Evropské unii směrnice, podle které mohou cestující v případě velkého zpoždění mezistátního vlaku získat zpět část jízdného, případně i ubytování na noc.

  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1673/167254.jpg
  • Rychlovlaky autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1844/184353.jpg
  • Španělský rychlovlak Avant autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/548/54772.jpg
  • Německý vlak autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/579/57806.jpg