Kdo pije kávu, žije déle. Anebo také ne…

Washington - Může káva prodloužit lidský život? Američtí experti tvrdí, že ano. K tomuto závěru dospěli po rozsáhlém výzkumu, jímž v letech 1995 až 2008 prošlo několik set tisíc lidí. Studie amerického Národního zdravotního ústavu a Asociace amerických penzistů sice nenabízí stoprocentní jistotu, naznačuje ale, že káva může být zdraví prospěšná. Sami autoři výzkumu přitom raději krotí přílišný optimismus.

Za třináct let výzkumu zemřelo 52 000 lidí ze 402 260 sledovaných (ve věku 50 až 71 let). Kdo kávu pil, žil déle než ti, kteří ji odmítali. Konzumenti povzbuzujícího nápoje méně umírali na nemoci spojené se srdečními nebo dýchacími problémy, na mrtvici, cukrovku nebo infekce. Naopak žádný efekt se neprojevil v souvislosti s rakovinou. Amelia Bakerová, onkoložka a odbornice na výživu z univerzitní nemocnice Georgetown, nicméně zdůrazňuje, že je zde důležitý vztah mezi příčinou a následkem. „Je to, jako když se podíváte z okna a vidíte, že prší. Víte, že v takovém případě nejspíš uvidíte deštníky. To je vzájemný vztah. Způsobují ale deštníky déšť? Ne. Z toho plyne, že deštníky nejsou příčinou deště. Převedeno na tuto studii to znamená: káva nutně nezpůsobuje to, že lidé žijí déle. Ale lidé, kteří žijí déle, pili víc kávy,“ vysvětluje Bakerová.

Sledovaní muži, kteří pili 2 až 3 šálky kávy denně, měli o 10 procent menší úmrtnost. U žen, které pily 2 až 3 šálky kávy denně, byla úmrtnost nižší o 13 procent, při 4 až 5 šálcích kávy denně dokonce o 16 procent. Výzkumníci ale dodávají, že přímá souvislost se dá jen těžko prokázat. Ve hře je příliš faktorů a proměnných a v kávě pak zase dost látek s jasně prokázanými příznivými účinky. „Je to celá řada věcí, které nám mohou prospívat. Jednou je kyselina chlorogenová a další kyselina kávová. Obě jsou silnými antioxidanty, které pomáhají bránit odumírání buněk,“ vysvětluje Bakerová.

Přílišný optimismus krotí jedna drobná poznámka na okraj výzkumu: ukázal, že nejmenší úmrtnost byla mezi těmi, kdo netrpěli žádnými nemocemi, už když studie začala. Příliš mnoho kávy přitom také může zvýšit riziko vzniku zažívacích poruch, třeba v jícnu. „Vyvarujte se kávy, pokud máte k takovým problémům dispozice. Podobně, pokud trpíte úzkostmi a nespavostí,“ radí Bakerová a varuje také před ingrediencemi často kombinovanými s kávou: „Když si tam dáte šlehačku nebo cukr, jsou to věci, které nepříznivě působí na naše zdraví a teoreticky způsobují jiné problémy, jako třeba cukrovku, vysoký tlak nebo cholesterol.“

/*json*/{"map":{"lat":38.909802713675,"lng":-77.075400352478,"zoom":15,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/