O klienty zkrachovalé CK Majestic Travel se nikdo nepostará

Praha – O zhruba čtyřicet klientů zkrachovalé CK Majestic Travel, které má cestovní kancelář v Chorvatsku, se zřejmě nikdo nepostará. Cestovní kancelář Majestic Travel, která se o víkendu dostala do finančních potíží, totiž nemá platné pojištění proti úpadku. CK sice od ministerstva pro místní rozvoj (MMR) obdržela koncesní listinu, povinné pojištění proti úpadku ale údajně nezaplatila. MMR už zvažuje žalobu na majitelku kanceláře.

Pokud si někdo koupí zájezd u nepojištěné cestovní kanceláře, bude se muset o sebe v případě jejího krachu postarat sám, konstatuje mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jan Papež. Klienti podle něj však mohou například žádat pomoc od konzulátu v Chorvatsku. Nelze ale postupovat jako v případě pojištěných kanceláří, kdy se o ubytování, návrat do vlasti a následné vypořádání škod stará pojišťovna a asistenční služba.

Cestovní kancelář musí podle Papeže před spuštěním podnikání od některé z komerčních pojišťoven získat slib, že je ochotna ji pro případ krachu pojistit. S tímto příslibem cestovní kancelář žádá o koncesi u MMR a na základě této koncese pak cestovní kancelář může uzavřít smlouvu s pojišťovnou. Je tedy možné mít koncesi, a přitom nemít uzavřené pojištění. Taková CK ale prodává zájezdy ilegálně, upozornil Papež.  

To je podle MMR právě případ Majestic Travel. Ministerstvo pro místní rozvoj jí sice koncesní listinu vydalo, CK ale poté nezaplatila pojistné a depozit. Pojištění proti úpadku, které si cestovní kancelář měla zařídit u pojišťovny Generali, tak není platné. Podle mluvčí MMR Jabůrkové mají klienti cestovní kanceláře možnost požadovat náhradu v insolvenčním řízení. Kromě toho by klienti Majestic Travel mohli požadovat náhradu po státu, protože cestovní kancelář má platnou koncesi, uvedl mluvčí Asociace cestovních kanceláří. 

Kvůli skutečnosti, že kancelář prodávala zájezdy, aniž by měla platné pojištění proti úpadku, se příští týden v pondělí podle informací serveru Týden.cz sejde ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský se zástupci cestovních kanceláří a společně budou hledat, jak daný problém vyřešit. Ministerstvo pro místní rozvoj zvažuje také možnost, že podá na majitelku Majestic Travel Pálovou trestní oznámení. „Naši právníci celý případ prověřují a tato možnost není vyloučena,“ uvedla mluvčí Jabůrková. 

Klientům Majestic Travel podle televize Nova o víkendu na jihu Chorvatska odmítla posádka autobusu vydat zavazadla s odůvodněním, že majitelka kanceláře nezaplatila. Podle televize se podařilo pro turisty zajistit ubytování, k zavazadlům se ale nemohli dostat. Majitelka cestovní kanceláře podle Papeže s klienty a obchodními partnery zatím nekomunikuje.