Generali a stát se navzájem obviňují z chyb v kauze Majestic Travel

Praha – V kauze cestovní kanceláře Majestic Travel, která podnikala bez zákonného pojištění proti úpadku, to vře. Podle ministerstva pro místní rozvoj se zásadní chyby dopustila i pojišťovna Generali, když ministerstvu včas neoznámila, že cestovní kancelář nezaplatila pojistné, a tak dříve uzavřená smlouva o pojištění nenabyla účinnosti. Generali nicméně pochybení odmítá, vinu naopak svaluje na ministerstvo a živnostenský úřad. Přesto se zdá, že svítá naděje pro 33 klientů cestovky, kteří jsou nyní v Chorvatsku. Podle informací ministerstva o ně bude postaráno. Dopravu do Čech pro ně má prý Majestic Travel zajištěnou.

Cestovní kancelář Majestic Travel předložila v květnu ministerstvu pro místní rozvoj smlouvu s pojišťovnou Generali o uzavření pojištění proti úpadku. Na základě toho pak dostala koncesi, která ji opravňovala k podnikání. Ministerstvo se už ovšem nedozvědělo, že cestovka pojistku následně nezaplatila, a tudíž pojištěná nebyla. „Pokud došlo k tomu, že tato pojistka nenabyla účinnosti, měli jsme být okamžitě informováni ze strany pojišťovny,“ upozornil ředitel odboru cestovního ruchu MMR Aleš Hozdecký.

Jenže Generali to podle ministerstva udělala pozdě. Ministerstvo o neplatnosti pojistky informovala až 9. července, tedy několik dní poté, co se cestovka ocitla v insolvenčním řízení. Insolvenční návrh podala příspěvková organizace Active - Středisko volného času ze Žďáru nad Sázavou. Cestovní kancelář podle insolvenčního návrhu krátce před plánovaným odjezdem zrušila objednaný zájezd pro 55 lidí a nevrátila zálohu.

Pojišťovna se proti vyjádření ministerstva ohradila

Podle pojišťovny Generali byla prvotní chyba na straně orgánů státu a ministerstvo pro místní rozvoj se ji nyní snaží zakrýt. „V případě CK Majestic Travel se ministerstvo pro místní rozvoj snaží bagatelizovat prvotní a klíčovou chybu živnostenského úřadu a zastřít selhání své kontrolní role, jakož i neschopnost novelizovat zákon, který platí od roku 2000. Pojišťovna žádnou zákonem uloženou povinnost neporušila a vyzývá tímto ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nepravdivých a poškozujících informací šířených směrem k veřejnosti,“ zdůraznil mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

Cestovka se o klienty v zahraničí postará

I přes problémy cestovní kanceláře a spory okolo ní bude o její klienty postaráno. Majitelka cestovky Zuzana Pálová prý Hozdeckému sdělila, že doprava pro klienty, kteří jsou nyní v Chorvatsku, zpět do vlasti je zajištěná. „Zítra se standardní cestou, tedy zajištěnou dopravou, vrací zpátky do České republiky. (Majitelka) mě ujistila, že v tuto chvíli vůči její cestovní kanceláři není žádný nárok na finanční plnění,“ uvedl Hozdecký.

Problém s pojištěním nyní Pálová řeší s právníky. Ministerstvo má o dalším postupu i aktuální situaci cestovky vyrozumět do úterý. Pálová nyní čelí také trestnímu oznámení. To na ni podala pojišťovna Generali kvůli údajnému neoprávněnému podnikání.

Ministerstvo pro místní rozvoj dohlíží na podnikání cestovních kanceláří v Česku. Kontroly provádí spontánně i na základě obdržených podnětů. Za letošní rok ministerstvo pro místní rozvoj zaslalo živnostenskému úřadu 42 návrhů na zrušení živnostenských oprávnění v oblasti cestovních kanceláří.