Klienti zkrachovalé CK své peníze možná jen tak neuvidí

Praha - Část klientů zkrachovalé cestovky Globaltour dnes přiletěla z Turecka. Hotel si ale museli zaplatit na místě z vlastních kapes. Teď je čeká jednání s pojišťovnou. Podle evropské směrnice by měli dostat zpátky sto procent zaplacené částky. Jenže český zákon to podle některých právníků tak jasně neříká. Stává se proto, že klienti o část svých peněz nakonec přijdou. 

Mnohým turistům se z idylické dovolené stala noční můra. Kdyby neměli u sebe dostatek peněz, zůstali by místo hotelu na ulici. „Nás vyloženě tlačili ke zdi, že jestli to nezaplatíme, tak nás vyhodí,“ uvedla jedna z klientek Globaltour Barbora Vávrová.

Pojišťovna má na sesbírání všech hlášení půl roku. Nejméně šest měsíců tedy poškození klienti své peníze neuvidí. Navíc v českém prostředí nemají záruku, že opravdu musí dostat zpět sto procent. „Klienti podle evropské směrnice mají nárok na sto procent a podle českého zákona nemají, vina je na straně státu,“ potvrdil advokát Jan Kalvoda. Podle ministerstva pro místní rozvoj nicméně pojišťovny plnou cenu uhradit musí. „My se domníváme, že pojišťovny musí vyplatit sto procent částky a neexistuje žádná další možnost,“ uvedl náměstek ministerstva Michal Janeba.

Klienti některých dříve zkrachovalých cestovek, například Parkam Holidays nebo Vivamonde, se svých peněz domáhají marně už přes rok. Proto se prostřednictvím Iniciativy stop krachům cestovek desítky lidí rozhodly žalovat o svoje peníze stát. „V tom je chyba státu, ta směrnice ukládá státu, nikoliv cestovním kancelářím, nikoliv pojišťovnám, aby garantovala tato práva občanům,“ upozornil Kalvoda. Ministerstvo pro místní rozvoj ale připravuje novelu, která by měla klientům řešení s pojišťovnami ulehčit.