Klienti zkrachovalé BG Travel peníze od pojišťovny nedostanou

Liberec – Klienti zkrachovalé liberecké cestovní kanceláře BG Travel mají smůlu. Pojišťovna Generali, u které byla cestovní kancelář pojištěna, nevyplatí stovkám klientů peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem je podle mluvčího Generali Jiřího Cívky nedostatečný limit pojištění, který si kancelář u pojišťovny sjednala. V Česku je to poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou odškodněni. 

Téměř tři sta turistů, které CK BG Travel po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala bez pomoci v Bulharsku, se Generali podařilo dostat domů během následujícího dne. Návrat turistů do vlasti je z pohledu zákona podle Cívky bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou. Propočty po vyčíslení nákladů na zajištění návratu klientů ukázaly, že si tato fáze vyžádala náklady, jež vysoko překročily limit plnění, který si určila CK BG Travel, a nese za něj plnou odpovědnost, dodal mluvčí.

„Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není,“ uvedl Cívka. Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala pouze na sto dvacet tisíc korun. 


O riziku nedostatečného limitu pojistného plnění stanoveného cestovní kanceláří se přitom podle Cívky opakovaně diskutovalo. Pojišťovny na něj ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) upozorňovaly například při společném jednání v září 2010. MMR ovšem podporuje CK v jejich sporu s pojišťovnami. Asociace zastupující cestovní kanceláře tvrdí, že pojišťovny musí klientům v případě krachu CK vyplatit plné odškodnění i tehdy, když se u nich kancelář nedostatečně pojistila.   

Neshody mezi zástupci cestovních kanceláří a pojišťoven se prohloubily po loňském krachu CK Parkam Holidays, jejímž klientům pojišťovna Generali uhradila pouze 58 procent částky, za kterou si u cestovní kanceláře nakoupili zájezdy. Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) poté uvedla, že klient CK je proti jejímu úpadku podle rozhodnutí Evropského soudního dvora chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Generali to ale tehdy odmítla s tím, že se případ posuzovaný soudním dvorem týkal naprosto jiné situace.

Tillinger: Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon

Limit pojistného plnění navržený a sjednaný CK BG Travel odpovídal zákonnému požadavku třiceti procent předpokládaných tržeb, které měla propočteny na základě podnikatelského plánu, upozornil Cívka. Na začátku letní sezony oslovila Generali kancelář stejně jako několik stovek dalších s žádostí o aktualizaci tržeb za prodané zájezdy. CK BG Travel přes několik urgencí tyto údaje nedodala.   

„Vyčerpali jsme všechny možnosti, které nám poskytuje zastaralý zákon, jenž je bohužel stále v platnosti,“ uvedl generální ředitel Generali Štefan Tillinger. Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže podle něj suplovat úlohu státu reprezentovaného MMR a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat. Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže je ale chyba na straně pojišťovny: „Pokud Generali říká, že byla podpojištěná, tak je to špatná práce pojišťovny.“ Ministerstvo pro místní rozvoj trvá na tom, že Generali jedná v rozporu se zákonem:

Aleš Hozdecký, ředitel odboru cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj:

„Pojištovna není oprávněna odmítnout pojistku nebo snížit pojistné plnění v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovka vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady.“


Poškození klienti mají prý nyní několik možností, jak dostat peníze zpět. Všichni mohou uplatnit své nároky v insolvenčním řízení. Turisté, kteří si sjednali cestovní připojištění Generali pro případ neuskutečnění zájezdu kvůli úpadku cestovní kanceláře, mohou získat náhradu do dvou týdnů od nahlášení pojišťovně. Další variantou je ověření možnosti náhradního plnění ze strany zprostředkovatele, přes kterého klienti CK BG Travel zájezd koupili.