Zákon o povinném pojištění cestovek je možná děravý

Praha – Zákon, který ukládá cestovním kancelářím mít sjednané pojištění proti úpadku, má mezery. Podle pojišťoven a sociálních demokratů to ukázaly letošní krachy cestovek. CK například mívají sjednaný nedostatečný limit pojištění, nebo se například chlubí tím, že jsou pojištěné, avšak nezaplatily pojistné, a tak pojistka zanikla. Náprava je zatím v nedohlednu, na chyby v zákoně doplácejí klienti zkrachovalých cestovek, upozornila ČSSD. Pojišťovny tvrdí, že ministerstvo pro místní rozvoj, které má tuto agendu na starosti, na nedostatky upozorňovaly už v roce 2010. Stát ovšem chybu odmítá, z problémů viní pojišťovnu.

První případ: CK BG Travel

Téměř 300 klientů zůstalo po krachu BG Travel v zahraničí. Náklady na jejich návrat zpět do vlasti mnohonásobně převýšily limit pojistného plnění, který si cestovka sjednala. Ten byl ovšem až překvapivě nízký. „Limit pojistného plnění si CK BG Travel sjednala pouze na 120 tisíc Kč,“ podotkl Jiří Cívka, mluvčí Generali, u které byla BG Travel pojištěna. Na odškodnění klientů, kteří na dovolenou nakonec ani neodjeli, tak nezbývají peníze. Další výdaje pojišťovna odmítá, a dostala se proto do konfliktu se státem.

Druhý případ: CK Majestic Travel

Komplikace spojené s pojištěním proti úpadku nastaly také u kanceláře Majestic Travel. I ona měla sjednané pojištění u Generali. Pojistné ovšem neuhradila, a tak smlouva zanikla. Cestovka tak v podstatě prodávala zájezdy bez zákonného pojištění.

Bohuslav Sobotka, předseda ČSSD

„Zákonnou povinnost lze určitým způsobem obejít. Některé cestovní kanceláře se to prostě naučily. Snaží se šetřit na pojistném a tím vlastně zvyšují riziko pro své klienty. Občan jako klient nemá šanci se to dozvědět.“


ČSSD vyzývá vládu ke změně zákona

Podle pojišťoven, na jejichž stranu se staví i sociální demokracie, výše uvedené příklady ukazují, že systém není dobře nastaven. Vláda by se proto měla zákonnou úpravou povinného pojištění cestovních kanceláří zabývat a sjednat nápravu, která by cestovkám znemožnila zákon obcházet. Opozice je připravena změnu podporovat, nechce činit obstrukce ani ve sněmovně, ani v Senátu.

„Pokud vláda předloží takovou novelu ještě během léta, tak si myslím, že od 1. ledna 2013 by mohla platit přísnější pravidla pro cestovní kanceláře a mohly bychom dát občanům větší jistotu,“ zdůraznil předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Podle ministerstva je chyba na straně Generali

Ministerstvo pro místní rozvoj nicméně tvrdí, že chyba není ani tak v zákoně, jako spíše na straně Generali. V prvním případě nedostatečného limitu pojistky nemá právo klienty neodškodnit. Informace o hodnotě zájezdů, které cestovka prodala, si měla Generali zjistit.

„Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistku nebo snížit pojistné plnění v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovka vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady,“ upozornil ředitel odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký. Stejného názoru je také Asociace cestovních kanceláří a agentur. Pokud Generali odmítne klienty BG Travel odškodnit, měli by se obrátit na soud.

Tomio Okamura, viceprezident AČCKA

„Pojišťovny jsou zákonem určené odborným garantem pojistné smlouvy a mají přístup ke všem podkladům nezbytným pro řádné pojištění zájezdů. Pojišťovny tak mají možnost na základě vlastního vyhodnocení určit správnou výši pojistného plnění, které je sjednané v pojistné smlouvě.“


Video Události: Reportáž Zuzany Luňákové
video

Události: Reportáž Zuzany Luňákové

Generali to ovšem odmítá. „Pojišťovna jako soukromý subjekt nemůže suplovat úlohu státu reprezentovaného ministerstvem pro místní rozvoj a jeho úředníky, který by měl podnikatele v cestovním ruchu kontrolovat,“ tvrdí generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger.

Ministerstvo pro místní rozvoj a Generali se rozcházejí i v názorech na druhý případ, tj. situaci, kdy si cestovka pojištění sice sjednala, ale pojistku nezaplatila. „Pokud došlo k tomu, že tato pojistka nenabyla účinnosti, měli jsme být okamžitě informováni ze strany pojišťovny,“ uvedl Hozdecký. Ministerstvo by pak začalo situaci s cestovkou řešit.

Jiří Cívka, mluvčí pojišťovny Generali:

„Současná legislativa bohužel umožňuje cestovním kancelářím sjednat takové pojištění, které na odškodnění klientů nemusí stačit.“


Generali ovšem kontruje. „V případě CK Majestic Travel se ministerstvo pro místní rozvoj snaží bagatelizovat prvotní a klíčovou chybu živnostenského úřadu a zastřít selhání své kontrolní role, jakož i neschopnost novelizovat zákon, který platí od roku 2000. Pojišťovna žádnou zákonem uloženou povinnost neporušila a vyzývá tímto ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nepravdivých a poškozujících informací šířených směrem k veřejnosti,“ Cívka.

Cestovní kanceláře musí mít ze zákona sjednané pojištění, jehož limit odpovídá minimálně 30 procentům předpokládaných tržeb. Pokud firma toto pojištění nemá, nemůže být cestovní kanceláří, ale pouze cestovní agenturou. Agentura nemůže na rozdíl od kanceláře sama pořádat zájezdy, může pouze prodávat zájezdy pořádané jinými cestovními kancelářemi.