Co patří do příslušenství luxusní jachty? Ponorka nebo vrtulník

Monako – Monako minulý týden hostilo 22. ročník veletrhu luxusních lodí Monaco Yacht Show. Není to ovšem akce pro každého – ceny za nabízené superluxusní jachty začínají na stovkách milionů korun. Lodě i tak své kupce najdou. Každoročně veletrh přivítá kolem 28 tisíc návštěvníků.

V Monaku vystavuje 500 společností. Nabízejí stovky lodí dlouhých průměrně skoro 50 metrů, jejichž interiér je vždy speciálně navržený pro konkrétního kupce. Nákupem ale výdaje spojené s lodí nekončí – každý rok majitelé utratí v přepočtu alespoň 40 milionů korun za údržbu.

„Jen nákup je investice okolo 30 milionů eur, ale musíte počítat dál. Další desetina z nákupní ceny ročně padne na ukotvení, palivo, jídlo, platy zaměstnanců, všechny další náklady,“ říká Frans Hessen, majitel lodi Lady Petra. Například plná nádrž pro takovou jachtu vyjde skoro na 750 tisíc korun. Přesto luxusní plavidla kupce lákají.

„Jachta je jako vaše soukromá vila, která se může přesouvat. Představte si sídlo, ze kterého můžete změnit výhled, jak chcete. Nebo můžete cestovat podle počasí. Můžete bydlet, kdekoliv chcete,“ vychvaluje přednosti luxusních lodí prodejní poradce Mark Elliott.

Zámožní kupci si navíc k jachtám pořizují další příslušenství – třeba ponorku nebo vrtulník. Takové doplňky přitom zdražují luxusní lodě jen minimálně – asi o jedno nebo dvě procenta. Za jachtu s ponorkou tak zájemci zaplatí celkem v přepočtu půl miliardy korun.

Trh luxusních lodí se doteď vzpamatovává z pádu v krizovém roce 2008, před nímž s jachtami lidé dokonce spekulovali – nakupovali je a následně prodávali kvůli zisku. Jejich počet tak rychle rostl, ale před čtyřmi lety ceny výrazně klesly. A majitelé lodě prodávali se ztrátou.

„Trh se musel vypořádat s krizí, ale o to rychleji teď roste, když už krize pomalu odchází. Ale není to to samé, co před rokem 2008,“ dodává Luca Bassani, prezident firmy Wally Yachts.