Kodaň je rájem cyklistů

Kodaň - Dánské hlavní město se stává zemí cyklistů. Do práce a do školy se tu v Kodani dopravuje na kole víc lidí než třeba v Amsterodamu. Město už řadu let buduje nejen obyčejné cyklostezky, ale celý sofistikovaný systém pruhů a dálnic pro cyklisty.

Ceny ropy v průběhu letošního roku stoupají a trhají rekordy. Stejným tempem rostou i benzin a nafta na čerpacích stanicích po celém světě. Jednou ze zemí, kde je na benzinkách nejdráž, je Dánsko. Problém tady už ale dlouho řeší po svém a místo aut preferují kola. 

Jde o levnější a ekologičtější způsob, který spoří místo i čas. Na bicyklu dojíždí každý den v Kodani do školy a do práce hned celá polovina lidí. „Do práce to mám asi 15 kilometrů, ale cyklostezka je po celé trase. Cestou jsou jen dvoje světla, jinak si jedu jako král,“ říká ředitel firmy Novozymes European Lars Hansen. 

Fritz Bredal, Dánská cyklistická federace

„Základní myšlenkou, kterou se snažíme prosadit už dvacet let, je, aby se lidi, kteří jsou zvyklí dojíždět do práce autem, stát v koloně a pak komplikovaně shánět parkovací místo, zamysleli a zkusili to na kole. Snažíme se přepnout jejich automyšlení na cyklomyšlení.“ 


Je libo rychlocyklostezku?

Kodaňská radnice se tak snaží cyklistům vyjít vstříc. Kromě běžných stezek zde vznikají i rychlostezky, tedy cesty, které propojují předměstí s centrem tak, aby si nově přistěhovaní rovnou zvykli na dopravu na kole. K dispozici mají speciální odpočívadla, odpadkové koše, technické stanice a další usnadnění. 

„Děláme řadu kroků - hlavně bezpečnostní opatření. Cyklostezky například oddělujeme od silnice zaparkovanými auty, aby nemohlo dojít ke kolizi,“ vysvětluje kodaňská důstojnice pro bezpečnost cyklistů Marie Kaastrup. 

Město chystá také semafory upřednostňující cyklisty a plánuje vznik dalších rychlostezek. Snaží se ale i podniky ve městě i kolem něj. „Chceme mít zdravé zaměstnance, tak se snažíme podporovat jejich zdravý životní styl. Pro cyklisty tu máme speciální parkovací místa, bezplatnou opravnu, půjčovnu a samozřejmě taky sprchy a celé zázemí,“ dodává Hansen. 

Na začátku cyklistického boomu stála myšlenka automatických půjčoven. V nich si lidi přímo na ulici půjčí kolo a vrátit ho můžou na jiném stanovišti kdekoliv ve městě. Stejný systém se už prosadil i v dalších světových metropolích, například Paříži, Londýně nebo Washingtonu.