V Indonésii brázdí ulice cyklotaxíky

Jakarta - V indonéské metropoli jsou stále oblíbenější jízdní kola coby taxíky. Ve zdejších dopravních zácpách si totiž dokážou snáz prorazit cestu k cíli. Lidé se na ně proto obracejí stále častěji.

Ulice Jakarty brázdí kola už přes čtyřicet let, na popularitě ale získávají teprve v několika posledních letech. Místní totiž zjistili, že jsou levnou a ekologickou alternativou k autům i motocyklům. V hustém provozu velkoměsta si kola připisují další plusové body. V kolonách aut se propletou velmi rychle. Kola tak lidé stále častěji v ulicích Jakarty slouží jako taxíky.

Pro jednačtyřicetiletého Daryanta je kolo zdrojem obživy už druhým rokem. „Můžu jezdit na kole proti provozu, policie mě nestaví a nemusím dodržovat dopravní předpisy. Díky tomu je cyklotaxík mnohem rychlejší než ostatní dopravní prostředky,“ vyjádřil se. V ulicích Jakarty se podle některých odhadů pohybuje už přes 300 cyklotaxíků. V roce 2007, kdy začínal tento způsob přepravy přicházet do módy, jich přitom bylo jen kolem 130. „Beru si cyklotaxík. Je levnější a šetří čas. Ve zdejší dopravě je kolo levné na provoz a můžeme jezdit i malými uličkami,“ řekla úřednice Susi Laweniová.

Jízda cyklotaxíkem stojí v přepočtu do dvaceti korun

Náklady za jednu jízdu cyklotaxíkem se pohybují od dvou do deseti tisíc rupií, to je v přepočtu od čtyř do dvaceti korun. Taxikáři na motorce si účtují víc než dvojnásobek, až 25 tisíc rupií. Doteď byla kola osvobozena od dodržování dopravních předpisů, do budoucna už ale indonéské úřady slibují změnu.  

Dopravní problémy v Jakartě jsou stále horší. Přímo ve městě žije víc než 9 milionů lidí a dalších pět milionů obývá rozlehlé příměstské čtvrti. Úřady tu proto do budoucna plánují vybudovat systém masové rychlé přepravy. Ten by měl dopravní zácpy v metropoli výrazně omezit.