Stavba století: Vídeň staví nové nádraží

Vídeň - Ve Vídni roste nové centrální nádraží, které se má stát hlavní křižovatkou všech dosavadních tratí do města i tří mezinárodních koridorů. Projekt má stát celkem 4 miliardy eur tedy přes 100 miliard korun. Kromě samotného nádraží ale počítá i s výstavbou nových parků, domů či obchodů. Vše má být dostavěno do konce příštího roku.

O novém nádraží se v Rakousku mluví jako o stavbě století. Od dob císařství se totiž tak rozsáhlý projekt nerealizoval. Nejlépe je vidět z rozhledny Banhorama, která je součástí vznikajícího turistického centra. Už věž sama se může pyšnit rekordem - s 67 metry je nejvyšší dřevěnou stavbou svého druhu v Evropě. 

Nádraží má ale nabídnout mnohem víc unikátů. „Důležitý je už sám koncept. Poprvé od dob monarchie se Vídeň zbaví takzvaně uzavřených nádraží. Tohle nové bude spojovat všechny klíčové tratě - to je jeho hlavní výhoda. Už nebudete muset vystoupit z vlaku, jít na metro a popojet k dalšímu spoji. Vystačíte si s jedním přestupem na nádraží,“ konstatoval projektový manažer Karl-Johann Hartig. 

Ve stodevítihektarovém komplexu, který vzniká na místě bývalého Südbahnhofu, tedy jižního nádraží, nebudou jen koleje a nástupiště. Architekti ho projektovali v daleko větších dimenzích. Spíš než o nádraží půjde o novou městskou čtvrť s veškerým zázemím. „Bude to velmi otevřená a atraktivní součást městského prostoru, a to pro turisty i pro místí obyvatele. Ti byli zvyklí, že je od nádraží dělila dvoumetrová zeď. Teď bude součástí celé čtvrti s parky, obchody, domy i školami,“ poznamenal projektový manažer Hermann Papouschek. 

Kolem nádraží vyroste zhruba 5 tisíc nových domů. Již nyní je většina z nich prodaná. Architekti také slibují městu 20 tisíc pracovních míst. Chlubí se rovněž tím, že celá stavba zatím běží jako na drátkách a na rozdíl od jiných podobně rozsáhlých přestaveb ve světě jsou protesty lidí z okolí staveniště jen minimální. „Základ úspěchu projektu je ten, že je skutečně výborně navržen - po všech stránkách. Nijak zatím nezasahuje do života lidí v místě ani do plánů cestujících a turistů. Projevuje se tu rakouská schopnost dobré komunikace,“ řekl Papouschek. 

Méně spokojený je však s výstavbou nádraží rakouský účetní dvůr, který je obdobou českého Nejvyššího kontrolního úřadu. Ten už financování stavby nádraží, které má bez dalších součástí stát skoro miliardu eur, kritizoval. Zdá se mu předražené.