Umí krémy zbavit vrásek? Zlínští vědci znají odpověď

Zlín - Dokáží kosmetické přípravky zastavit stárnutí? Podle reklam se zdá, že ano. Vědci ze zlínské univerzity Tomáše Bati navrhli a otestovali novou metodiku, která hodnotí jejich účinnost. Vše funguje na principu 3D skenování kůže. Dosavadní sledování změn „před“ a „po“ pomocí fotek může být totiž zavádějící.  

„Řada reklamních sdělení vychází ze srovnávací fotodokumentace před a po zákroku. Ta může být často zavádějící díky možnostem počítačových úprav. Těší mě, že naší prací přispějeme ke snížení počtu zklamaných zákazníků. Na druhé straně to je voda na mlýn kosmetickým firmám, které produkují kvalitní, účinné výrobky,“ uvedl šéf výzkumu Rahula Janiš.

Nová metodika funguje následovně: z kůže se odstraní všechny nerovnosti, detailně se zaměří a pomocí snímání se vytvoří přesný odlitek. Skenováním odlitku se vzorek kůže přenese i do počítačového 3D modelu. Díky tomu je možné s vysokou přesností měřit změnu hloubky či objemu vrásek.

Vědci metodiku otestovali na zhruba dvaceti dobrovolnících, převážně žen různého věku od třiceti do šedesáti let, které ozařovali biostimulačním laserem. Výsledky ukázaly, že laser má pozitivní omlazovací účinky - především na kůži vystavené zakouřeným prostorám. Jeden z dobrovolníků měl po ozařování o 25 procent lepší pokožku než před zákrokem.

Šéf výzkumu Rahula Janiš:

„Nemůžeme očekávat od omlazovacích metod zázraky. Proces stárnutí se nedá zastavit, můžeme ho pouze přibrzdit.“


Na novou metodiku už reagovaly první firmy i Státní zdravotní ústav v Praze, kde se testují kosmetické přípravky. „Každá seriózní firma, která vyrábí přípravky a používá postupy s prokazatelným účinkem, tuto metodiku ocení. Může totiž dostat do ruky vědecký důkaz o kvalitě svého produktu. Naopak výrobci kosmetiky, kteří mají svůj úspěch založený na nepravdivých údajích, naše úsilí zřejmě příliš neuvítají, jelikož pravda vyjde na světlo,“ podotkl Janiš. Teoreticky mohou využít testování i zákazníci kosmetických firem, jde však o časově a finančně náročnou záležitost.

Výrobci kosmetiky musí podle vyhlášky Evropské unie nově doložit, že jejich výrobky jsou prokazatelně účinné, jak tvrdí.