K moři autobusem? Pozor na řidiče, radí dopravci turistům

Praha – Lidé, kteří se chystají jet na dovolenou autobusem, by neměli podcenit kontrolu kvality autobusu i jeho řidičů. Toto upozornění přináší se začátkem letní turistické sezóny Sdružení automobilových přepravců ČESMAD. Podle některých dopravců totiž cestovní kanceláře ve snaze o výdělek a nízké ceny zájezdů šetří právě na řidičích – a na víkendové cesty najímají například šoféry MHD.

Ačkoli statisíce Čechů vyrážejí k moři (zejména na Jadran) vlastním autem, relativně často volí také autobusový zájezd, a to zejména kvůli poměru „cena : výkon“; díky jízdě autobusem se totiž nemusejí starat o vlastní vůz. Dovolená autobusem je navíc podstatně levnější než ta letecká. Dopravci oslovení Českou televizí ovšem varují, že se snaha cestovních kanceláří o nízké ceny může promítnout v kvalitě autobusu i řidičů.

Podle Karla Havelky – dopravce, který kvůli snižování cen zájezdů přestal s českými cestovními kancelářemi spolupracovat – jsou řidiči autobusů často přetěžování. „Cestovní kanceláře si z něj udělají svozového řidiče, který klienty sváží z celé republiky a teprve poté vyráží na místo určení,“ upozorňuje Havelka.

Ve snaze ušetřit navíc některé kanceláře najímají řidiče, kteří během týdne jezdí v autobusech MHD. Ti jsou prý ochotni jet za výrazně nižší cenu, u nich je ale zase vyšší riziko rychlé únavy. Běžnou praxí pak podle Havelky prý bývá i nezajištěné ubytování v cílové destinaci. „Stalo se, a ne jednou, že jsme museli být celý den v autobuse nebo na pláži,“ dodává s tím, že všechny tyto faktory ohrožují stav a pozornost řidiče a mohou se negativně dotknout i samotných cestujících.

Co kontrolovat? Autobus i řidiče

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia proto cestující opakovaně vyzývá k tomu, aby kontrolu autobusu nepodcenili. Měli by se zajímat o to, zda je řidič zaměstnancem dopravní firmy, nebo zda se jedná pouze o brigádníka (který možná právě přišel z pracovní směny). Chtít vědět by potom měli i to, jestli je řidič správně proškolen, jaký je stav autobusu a zda dopravce garantuje odpovědnost za škody na zdraví a zavazadlech.

Jen v České republice totiž řidiči autobusu v loňském roce zavinili 964 nehod, při nich zahynulo 7 lidí - to je o tři víc než v roce 2012. „Osvětovou kampaní se snažíme o to, aby si najímatelé autobusové dopravy uvědomili, že někdy jen minimální cenový rozdíl autobusu přinese obrovský rozdíl, co se týká bezpečnosti,“ dodává Martin Felix z ČESMAD.

I odpočaté a soustředěné řidiče totiž čeká na trase do Chorvatska či Itálie řada nástrah a výzev, a to zejména s počátkem července. Současně s Českem totiž začnou prázdniny i na Slovensku, v Polsku a části Rakouska, včetně Vídně. Masové odjezdy za sluncem tak výrazně zhustí provoz na rakouských dálnicích. Pátého července se potom přidá zbytek Rakouska a 9. a 10. července podstatná část Německa - včetně Berlína, Hamburku a Braniborska. Na konci července začínají prázdniny v sousedním Sasku a Durynsku a také v Bavorsku - a právě z těchto spolkových zemí jezdí lidé na jih po stejných trasách jako Češi.