Praha 1 nesouhlasí s plánem přestavby Masarykova nádraží

Praha – Ke změně územního plánu, která umožní rekonstrukci pražského Masarykova nádraží, se dnes mohla vyjádřit veřejnost. Mnoho dotazů však nezaznělo. Magistrát ovšem dostal i písemné připomínky, nejhlasitěji se ozvala radnice Prahy 1, námitku zaslaly také České dráhy. Návrh změny plánu počítá s tím, že na Masarykovo nádraží budou dál jezdit vlaky a zachová se i poštovní dvůr, proti jehož plánované demolici bylo ministerstvo kultury. Pokud se magistrát dokáže s připomínkami vypořádat, může být změna územního plánu schválena do léta.

Na veřejné projednávání změny územního plánu v okolí Masarykova nádraží dorazilo několik desítek lidí, dotazy vznesli zástupci Klubu za starou Prahu a developerské firmy, která vlastní přilehlé pozemky. Námitky k plánované změně mohou lidé během dne magistrátu ještě zaslat, dnes mají poslední příležitost.

Připomínky poslala Praha 1 i ČD

Novou podobu územního plánu už kritizovala městská část Praha 1, na jejímž území Masarykovo nádraží leží. Podle radnice chybí podklady, které by jasně řekly, že zamýšlené úpravy Masarykova nádraží jsou správné. „Je nezbytná urbanistická a dopravní studie. Pak, až bude vyhotovena a bude v souladu s koncepcí města, pak není problém, aby projekt pokračoval,“ tvrdí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Nejasnosti kolem funkce Masarykova nádraží potvrdil i zástupce Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr: „Je pravda, že dřívější studie počítaly spíše s utlumováním veřejné dopravy, kdežto trend je opačný, a je proto potřeba se zamyslet nad tím, zda potřebné kolejové kapacity spíše rozšiřovat než redukovat.“

Námitka ke změně přišla také od Českých drah, kterým nádražní budova patří. „Chtějí přerušit projednávání, aby mohly změnu přepracovat. O jejich připomínce ale musí rozhodnout zastupitelstvo. Navíc se změnou souhlasilo ministerstvo dopravy,“ řekla ředitelka magistrátního odboru územního plánování Jitka Cvetlerová.

Podporu naopak má návrh od Prahy 8. „Je to úprava, na kterou již dlouho čekáme a která umožní určitou transformaci této lokality,“ říká starosta Jiří Janků.

Plán počítá se spojením s Ruzyní

Kompletní rekonstrukcí by mělo Masarykovo nádraží projít nejpozději do dvou let. Podle památkářů je to jedna ze záruk, že nedojde ke zrušení provozu. „Navzdory svému stáří je hodně moderní. Cestující se vlastně dostává přímo do centra města bezbariérovým vstupem,“ popsal nádraží hlavní architekt rekonstrukce Marek Tichý. „Je to památka a nejlepší péče o památku je, aby se využívala tak, jak byla postavena. Jsou problémy s průmyslovým dědictvím, naštěstí pro toto nádraží nové využití hledat nemusíme,“ dodal místopředseda sdružení Za starou Prahu, architekt Martin Krise.

Masarykovo nádraží dnes slouží takřka výhradně regionální dopravě. Jediná rychlíková linka, která ve stanici končí, je z Rakovníka, která však svým charakterem odpovídá spíše rychlé regionální lince. Naopak rychlíky a expresy, které dříve z Masarykova nádraží odjížděly směrem na Ústí nad Labem i Pardubice, už jsou všechny převedeny na hlavní nádraží.

Železniční linky na Masarykově nádraží

regionální doprava:

  • S1 Praha–Kolín (přes Č. Brod)
  • S2 Praha–Kolín (přes Nymburk)
  • S20 Praha–Milovice
  • S4 Praha–Kralupy
  • S5 Praha–Kladno

dálková doprava:

  • R5 Praha–Kladno–Rakovník

Plán magistrátu však počítá s budoucím posílením významu Masarykova nádraží díky spojení na ruzyňské letiště. „Lze ocenit přístup ministra dopravy, který hlásá, že je třeba více sloučit zájmy developerů a veřejné dopravy, a také má železnici na Kladno a na letiště jako prioritu. Bez zapojení do centra by toto spojení nemohlo fungovat,“ konstatoval Šlegr.

Promění se i okolí

Nový územní plán počítá i s přestavbou autobusového nádraží na Florenci a propojení ulic Na Florenci a Pernerova. U Muzea hlavního města by měl vzniknout nový park a počítá se taky s vybudováním železničního muzea v areálu bývalého nádražního depa.

Až magistrát zpracuje připomínky, předloží je výboru pro územní rozvoj, radě a zastupitelstvu hlavního města. To o nich definitivně rozhodne. Změna územního plánu by mohla být provedena do léta.