V Olomouci hrozí omezování hromadné dopravy. Dotknout by se mohlo linek 111, X a X2

Nedostatek zkušených řidičů. Právě to trápí tuzemské dopravce, olomoucký dopravní podnik nevyjímaje. Firma už má proto připravený plán, který by řešil krizi vyvolanou odchody řidičů. V opačném případě by nejspíš nastalo omezování některých linek MHD, sdělila mluvčí společnosti Martina Krčová.

Video Nedostatek řidičů v Olomouci
video

Nedostatek řidičů v Olomouci

„Dotklo by se to v první fázi tří linek – 111, X a X2, kde by se prodlužoval interval,“ doplnila.

Podniku nyní chybí devět šoférů. Firma proto nabízí příchozím řidičům náborový příspěvek ve výši tří průměrných platů. Plat řidičů dosahuje přibližně 25 tisíc korun hrubého.

Podle zjištění České televize se průměrný věk řidičů olomouckých autobusů pohybuje okolo padesáti let. „Výjimkou nejsou ale ani sedmdesátiletí šoféři,“ zjistila redaktorka ČT Zuzana Glacová.

DPMO zastavil pokles počtu cestujících

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni přepravil zhruba 54,7 milionu lidí, tedy stejně jako v roce 2015, kdy se ve městě zastavil několikaletý pokles počtu cestujících v tramvajích a autobusech městské hromadné dopravy.

Více cestujících loni v Olomouci přepravily autobusy, naopak tramvajemi se svezlo méně lidí. Autobusy MHD měly loni na kontě 28,268 milionu cestujících, zatímco o rok dříve jich bylo 27,873 milionu. Tramvaje loni přepravily 26,428 milionu lidí, meziročně jich bylo o 395 000 méně. V Olomouci bylo loni totiž několik výluk tramvajové dopravy a cestující přepravovaly náhradní autobusy.

Olomoucký dopravní podnik loni jízdné nezvýšil. Základní jízdné v olomoucké MHD zdražilo naposledy v srpnu 2011 o dvě koruny na 14 korun. Měsíční jízdenka přijde na 350 korun a čtvrtletní na 900 korun.

DPMO se v roce 2015 podařilo zastavit pokles cestujících díky zvýhodněnému jízdnému pro seniory a dalším tarifním úpravám. Podnik, jehož stoprocentním vlastníkem je město, loni provozoval 68 tramvajových vozidel a 77 autobusů.