Kraje se dohodly, že trať do Jeseníků přes Polsko nenechají zavřít

Jeseník – Ohrožená trať mezi Jeseníkem a Krnovem vedoucí přes polské Glucholazy s největší pravděpodobností nezanikne. Dnes se na tom v Jeseníku dohodli zástupci Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Trať, která spojuje Moravskoslezský kraj s olomouckou částí Jeseníků, přestal v roce 2012 stát dotovat, od té doby ji financují kraje. Teď žádají ministerstvo dopravy, aby s provozem na mezinárodní trati pomohlo. Moravskoslezské hejtmanství před časem oznámilo, že výrazně ztrátový provoz už dotovat nebude. Trať je zásadní především pro obyvatele Jesenicka, kteří jezdí vlaky do práce a do škol, využívají ji také turisté.

„Troufám si tvrdit, že doprava na glucholazské trati bude zachována. Ještě nás čeká jednání o tom, jakým způsobem budeme objednávat dopravu a jak budeme optimalizovat vlakové soupravy, které budou na trati jezdit,“ uvedl dnes olomoucký hejtman Jiří Rozbořil z ČSSD.

Situaci komplikuje to, že trať vede asi sedmnáct kilometrů přes polské území, a to úsekem, kterým jezdí jen české vlaky. Přestože kraje musí platit za používání polské železnice pět milionů ročně a přispívají několik milionů i na provoz vlaků, trať je ve velmi špatném stavu a jezdí se tam kvůli tomu omezenou rychlostí.

Železniční trať v Nových Hamrech
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Horázný

Správa železniční dopravní cesty proto zahájí jednání s polskými úřady, aby koleje opravily. Oprava by mohla být reálná při plánované rekonstrukci navazující trati do měst Nisa a Opole, která má být placená z evropských fondů.

Náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Michal Štěpán potvrdil, že smlouva o provozu česko-polské trati je potvrzena do poloviny prosince. S provozem počítá i jízdní řád na příští rok. Starostka Jeseníku Marie Fomiczewová výsledek jednání uvítala. „Konec této trati by byla další rána tomuto regionu, který bojuje s vysokou nezaměstnaností,“ řekla.