Šenovská radnice ochránila obyvatele před „šmejdy“. Někteří litovali

Šenov - Do boje proti podezřelým prodejním akcím cíleným na důchodce se pouští i radnice obcí, ve kterých se konají. Místostarosta Šenova u Ostravy Jan Blažek poslal na firmu z Litoměřic, která zvala starší obyvatele města na přednášku o zdraví, dárek za tisíc korun a oběd, policisty. Ti ji předčasně ukončili.

Důvodem, proč policisté mohli akci bez váhání ukončit, nebylo to, že prodejci už po půlhodině začali důchodcům nabízet hrnce za 40 tisíc korun nebo biolampu 70 tisíc. Stačilo, že neměli na akci, kterých se v Česku denně koná několik desítek, uzavřenou smlouvu.

O to, že firma Web Partners Group z Litoměřic nic neprodala, se postaral místostarosta Šenova Jan Blažek, kterého upozornili někteří pozvaní obyvatelé. Díky různým osvětovým kampaním, častým kontrolám obchodní inspekce i informacím v médiích jsou lidé oproti minulosti obezřetnější. Lidé z Šenova například před akcí v jejich městečku viděli v televizi reportáž o zátahu na firmu podobného typu.

Video Rozhovor s místostarostou Šenova Janem Blažkem
video

Rozhovor s místostarostou Šenova Janem Blažkem

„Informovali jsme státní polici i obchodní inspekci. Povolali jsme i naše strážníky, aby viděli, jak takové akce probíhají,“ uvedl Jan Blažek. Dodal, že na podvodné firmy nebo podomní prodejce si lidé stěžovali už dříve. „Dělali jsme například energetické aukce. A pak přišli občané s tím, že po domácnostech chodí zástupci nějaké firmy, která nabízí stejné produkty,“ líčil místostarosta. Vadí mu, že lidé jsou kvůli tomu zmatení a nevědí, čemu můžou věřit. „Chceme, aby naši občané měli důvěru k policii i radnici. Proto jsme udělali jediné, co jsme mohli - předali jsme informaci dál,“ shrnul Blažek.

Škoda, že to přerušili

Ne všichni účastníci akce to ale ocenili. Naopak, někteří projevili zklamaní, že firma nemohla program dokončit. „Přišli jsme dobrovolně. Slyšeli jsme krásný výklad, viděli jsme lampy za 70 tisíc korun. Jasně, kdo by to koupil, ale zažili jsme i horší akce,“ tvrdili zkušení účastníci předváděcích akcí, kteří se nechávají zlákat na občerstvení a dárky. Tentokrát dostali jen dvě koňské masti, pohoštění se nedočkali. „Jsme zklamaní, že to přerušili. Tihle byli slušní, stala se jim křivda,“ hájili někteří lidé pořadatele. Ti se ale nějak moc nebránili. Jen řekli, že jsou poctiví a prostor opustili. Čeká je pravděpodobně pokuta.

Šmejdi

Pro podvodné prodejce, kteří využívají bezbrannosti a osamělosti důchodců a nátlakem a manipulací je nutí kupovat předražené zboží, se mezi lidmi vžilo pojmenování šmejdi. Vychází ze stejnojmenného dokumentu České televize režisérky Sylvie Dymánkové, která tento fenomén popsala.


Aktuálně se na scéně objevili podvodníci, kteří lákají na předváděcí akce lékáren Dr. Max. Zavolají vytipovaným starším lidem na pevnou linku, oznámí, že volaný získal na základě slosování výhru, kterou si má přijít vyzvednout. Na místě se pak koná předváděcí akce, která nemá s lékárenskou sítí nic společného.