Řidiči autobusů v Libereckém kraji stávkovat nebudou, kvůli vyšším platům může zdražit jízdné

Řidiči autobusů v Libereckém kraji kvůli mzdám stávkovat nebudou. Po jednání se zástupci dopravců a Libereckého kraje to řekl místopředseda Odborového svazu dopravy Alfonz Kokoška. Dopravci jsou připraveni od Nového roku mzdy řidičů zvýšit, i když zatím není dořešeno, jak jim zvýšené náklady budou kraje kompenzovat.

Video Události v regionech (Praha)
video

Řidiči autobusů v Libereckém kraji stávkovat nebudou

Mzdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů zvýšit od Nového roku zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšit se má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami, zaveden by měl být příplatek za náročné pracovní prostředí.

Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 měsíčně.

„Pro BusLine to znamená měsíčně navíc kolem šesti milionů korun, to si můžeme dovolit tak dva nebo tři měsíce,“ řekl Radek Chobot, předseda představenstva společnosti BusLine, která je největším dopravcem v kraji.

Kraj zaplatí až o 42 milionů víc

Dopravci odhadují, že náklady na kilometr se kvůli vyšším mzdám a novému svátku zvýší o tři až čtyři koruny. Liberecký kraj by měl ročně na kompenzacích zaplatit o 42 milionů víc.

„My jsme připraveni dohodu odborů s vládou respektovat a částku do návrhu rozpočtu doplnit, ale potřebujeme mít legislativně čistou možnost, jak to do dodatků smluv doplnit,“ řekl hejtman Martin Půta (STAN).

Podle ministerstva pro místní rozvoj kraj kompenzace u již uzavřených smluv zvýšit nemůže, porušil by zákon o veřejných zakázkách. Odboráři se proto obrátili s žádostí o pomoc přímo na premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD).

Jízdné na některých linkách zřejmě zdraží

Zvýšení mezd řidičů v autobusové dopravě bude pravděpodobně znamenat zdražení jízdného na komerčních linkách od Nového roku, připustil Radek Chobot. O kolik jízdné zejména na dálkových trasách zdraží, ale zatím nedokázal odhadnout.

„Čekáme na nové nařízení o maximální ceně, které vydává ministerstvo dopravy a podle kterého se počítá cena za komerční dopravu. Víme, že zvýšit ceny budeme muset,“ řekl Chobot.

Zdražení jízdného by mohlo zmenšit ztráty i u dotovaných regionálních linek, kraj ale toto řešení odmítá. „Navyšování cen v dotované dopravě v tuto chvíli jako řešení nevidím, počet cestujících v autobusech v posledních letech klesá a navýšení ceny by znamenalo další úbytek cestujících a možná také ohrožení některých méně vytížených linek. Byl bych nerad, aby navýšení mezd pro řidiče znamenalo v konečném důsledku menší počet autobusů pro veřejnost v Libereckém kraji,“ řekl hejtman.