Na tramvaj do Rochlice nejsou peníze

Liberec – Obyvatelé stotisícového Liberce se tramvaje na největší sídliště ve městě zřejmě hned tak nedočkají. Dopravnímu podniku chybí peníze. Klíčová dopravní stavba se tak zatím stavět nebude a dopravní obslužnost Rochlice budou muset nadále zajišťovat kapacitně nevyhovující autobusy. Navíc hrozí, že dopravní podnik přijde o 150 milionovou dotaci.

První etapa výstavby tramvajové trati do liberecké Rochlice má stát půl miliardy, evropská dotace měla pokrýt přibližně 150 milionů. Dopravce ale zbývající peníze nemá. „Při celkových nákladech na trať, které jsou 500 milionů, je 150milionová dotace poměrně malá,“ řekl Jiří Veselka, ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

Výstavba tramvajové trati je rozdělena na dvě etapy. V rámci první etapy by se tramvaje měly sídlišti pouze přiblížit, což je podle dopravního podniku jeden z dalších důvodů, proč od současné varianty upustit.

Přislíbenou dotaci by pak dopravní podnik rád použil na rekonstrukci stávajících tratí, zejména k rekonstrukci a zdvoukolejnění tratě do sousedního Jablonce nad Nisou. To se ale nelíbí Radě regionu Severovýchod, která peníze spravuje. „Pokud by šlo o tak zásadní změnu, regionální rada podle všeho dopravci nevyhoví. Musel by požádat o dotaci na nový projekt. Udělat tuto změnu tedy nedoporučujeme,“ uvedla mluvčí Rady Eva Jouklová.

Podle regionální rady hrozí, že dopravní podnik o dotaci přijde. Autobusy ale už kapacitně obsloužit šestnáctitisícové sídliště nezvládají. „Rochlice jsou dopravně velkým uzlem, ty autobusy opravdu nestačí,“ je přesvědčen Lukáš Martin, náměstek primátorky Liberce. Tramvajová trať však nadále zůstává mezi prioritami města, dopravní podnik se pokusí získat dotaci na celý projekt ze strukturálních fondů v roce 2014.

Tramvaje jezdí v Liberci už od roku 1897, v minulosti už tramvaj do Rochlice jezdila, trať však byla neuváženě zrušena. Část libereckých tramvají ještě jezdí na metrovém rozchodu kolejnic, jedná se zejména o trať do Jablonce nad Nisou. Nikde jinde v republice se už na úzkém rozchodu nejezdí. Poslední větší investicí dopravního podniku byla rekonstrukce a zdvoukolejnění tratě u Textilany.