Rám příštích obrazů Milana Magni

Brno - Muzeum města Brna pokračuje ve svém dlouholetém projektu. Pravidelně se vrací k výstavám významných brněnských umělců. Na hradě Špilberku je nyní k vidění výstava malíře Milana Magniho, který už řadu let zanechává v umění výrazné stopy. Zásadní mezníky jeho tvorby lze vystopovat i v jeho retrospektivní výstavě s názvem Rám příštích obrazů.

Milan Magni je to člověk, který je mimořádný, brněnskému prostředí se vymyká,  vybočuje svojí bezprostředností a živelností v malířském projevu," uvedla kurátorka výstavy Marcela Macharáčková.

Dnes padesátiletý Milan Magni patřil k revolučnímu jádru umělců střední generace v 80. letech 20. století, která je charakteristická nástupem mladých tvůrců. Přinášeli nové podněty do normalizací usměrňovaného kulturního života. Díky nim se tak z negace a dadaistické recese zrodila nová brněnská kultura. Milan Magni se zprvu inspiroval především starými renesančními mistry jako byl Paola Veronese a Jacopa Tintoretta. Samotnému Magnimu totiž v žilách koluje umělecká italská krev.

„Nejvíc mě ovlivnil děda z italské větve, který měl v Telči dekoratérskou dílnu. Tam jsem poprvé přičichl k pigmentu. Největší význam bylo pak tvůrčí setkání s francouzkou kulturou, kde jsem byl téměř dva roky na stáži,“ popsal sám Magni. Autor rád zkouší nové věci a právem se o něm mluví jako o mistru malířských technik. Retrospektiva na Špilberku mapuje jeho třicetiletou tvorbu, která se vyvíjela od geometrických křivek až po expresivní abstrakci. Jeho životními tématy se stal například cyklus Velká geometrie nebo Hladina. Důležitým stádiem je pro něj proces tvoření, kde může s barvami experimentovat.

„Ve výstavě vidíte snad všechny techniky co existují, od akvarelu přes temperu, olej až po enkaustiku. Používám překrývání, vytírání, pastozního nánosu, stékání, lazurování. Nejsou to ale samoúčelné technologie, je to o tom, jak obraz zrál a vyvíjel se,“ vysvětlil Magni.

Magni je mimořádně aktivní.  Každý rok pořádá výstavu a pravidelně spolupracuje s umělci z Polska, Rakouska nebo Francie. Sám jako pedagog vychoval i řadu talentů na katedře výtvarné výchovy na brněnské Pedagogické fakultě. Jeho současná výstava Rám příštích obrazů na hradě Špilberku je nejenom ohlednutím, ale hlavně vykročením do další tvorby tohoto originálního malíře. Navštívit ji lze do 18. dubna.

Marcela Macharáčková: kurátorka výstavy: